Hur står det till med lärarutbildningen?
2006-12-08Hallå, Anders Arnqvist, dekan vid fakultetsnämnd lärande. Hur står det till med lärarutbildningen?
- Jo, tack ganska så bra, tycker jag. Vi genomförde nyligen en undersökning som visar att lärarutbildningen vid Karlstads universitet till stora delar håller en hög kvalitet, enligt våra studenter.
Högskoleverket gick i förra veckan ut på DN debatt och gav lärarutbildningen i Sverige en rak höger för bristande kvalitet i examination, examensarbeten och anknytning till forskning. Studenter som inte borde ha godkänts, studenter som fått för höga betyg, för få individuella examinationer var en del av kritiken. Har lärarstudenterna en gräddfil genom studierna, är det en ”flummigare utbildning”?
- Nej, verkligen inte. De jobbar minst lika hårt som andra studenter. När det gäller examensarbeten har Högskoleverket inte gjort färdigt rapporten och därför är det svårt att bemöta den kritik som man ändå i svepande ordalag uttryckte på DN debatt. Vad gäller examination, så har Högskoleverket byggt rapporten på ett väldigt tunt underlag. Det är bara ett lärosäte som har undersökts och utifrån det generaliserar de resultaten till alla andra högskolor och universitet. Vi är starkt kritiska till Högskoleverkets mediala kampanj mot lärarutbildning.
Kan du ge några konkreta exempel på hur ni jobbar inom lärarutbildningen?
- Vi jobbar stenhårt med kvaliteten och har systematiska uppföljningar av kursplaner, examensarbeten, internationalisering och forskningsanknytning. Ett exempel är att vi tar hjälp av kollegor vid fyra andra högskolor och universitet där vi har ett nätverk, och granskar examensarbeten vid varandras lärarutbildningar.
Men är det inte bra att Högskoleverket håller ett öga på universitet och högskolor?
- Jovisst. Kvalitetsgranskningar är en viktig del av systemet. Men det vore bättre om Högskoleverket istället för att ställa hela landets lärarutbildning vid skampålen, lyfte fram goda exempel och jobbade tillsammans med landets lärarutbildning och lärarstudenterna. Och inte minst vara noga med att ha ett vetenskapligt hållbart underlag innan man generaliserar! Det vore både mer trovärdigt och mer konstruktivt.