Hur skolan formar pojkar
2008-09-01Pojkar och män pekas ofta ut som orsaken till jämställdhetsproblem. En grupp Karlstadsforskare försöker att ge en mer nyanserad bild, som förklarar hur maskulinitet skapas under skolåren och hur det påverkar pojkars möjligheter. Marie Nordberg och Tomas Saar är just nu aktuella som redaktör och medförfattare till boken "Maskulinitet på schemat".
Karlstads universitet är framstående i sin forskning om pojkar och skola. Under sammanlagt sju år har Vetenskapsrådet beviljat pengar till Karlstads universitet för forskning på området.
Åren 2005 till 2008 pågick projektet "Att göras till en riktig pojke" på Karlstads universitet. Tomas Saar, lektor i pedagogik, var projektledare. I projektet ingick även Marie Nordberg, doktor i etnologi, och Anette Hellman, doktorand vid Göteborgs universitet.
- Under projekttiden försökte vi samla de skandinaviska forskarna på området pojkar och skola i ett närverk. 2006 anordnade vi en konferens i Karlstad och det är i mångt och mycket de deltagarna som nu har bidragit till boken "Maskulinitet på schemat".
I boken presenterar åtta forskare ny svensk forskning om vilka faktorer som skapar maskulinitet. Tidigare litteratur på området baseras på utländsk forskning, men "Maskulinitet på schemat" bygger på klassrumsforskning och betygsstudier i Sverige. Förutom Tomas Saar och Marie Nordberg är även Christina Olin-Scheller, lektor i litteraturvetenskap på Karlstads universitet, en av medförfattarna.
- Vi som har skrivit boken reagerade på att diskussionen om pojkar och skola främst baseras på studier utförda i engelska, australiska och amerikanska skolor. Huvudförklaringar till exempelvis könsskillnaderna i betyg och ropen på en maskulinare inriktning i förskola och skola tyckte vi inte riktigt stämde med våra forskningsresultat, som är betydligt mer komplexa, säger Marie Nordberg.
Marie Norberg har också fortsatt att forska inom området, men med inriktning på gymnasieskolan. Fortsättningsprojektet har samma namn som den nyutgivna boken - "Maskulinitet på schemat". Projektet finansieras av Vetenskapsrådet fram till och med år 2012.