Hur pojkar görs till män i skolan
2006-09-20Ledande forskare och doktorander från de nordiska länderna möts den 21 och 22 september på Karlstads universitet för att kartlägga nordisk och svensk forskning inom området pojkar, maskulinitet och skola. Forskningen pekar mot att pojkar som agerar enligt våra normer, som "rikitga pojkar", kan få problem i skolan.
De normer som råder för pojkar och som på olika sätt uppmuntras av vårt samhälle, exempelvis mod, risktagande, smärttålighet och tävlingsinriktning, knyts idag till den ”riktige pojken”. De här normerna uppmuntras och befästs i en mängd sammanhang både i skolan och på barnens fritid. Men detta ställer samtidigt till problem för pojkarna i skolan, det visar de preliminära resultaten i det forskningsprojekt som nu pågår vid Karlstads universitet. Forskningen inriktar sig på förskolan och grundskolans lägre årskurser.
Hur skolan är organiserad spelar roll
Skapandet av manliga kompisgrupper, som bland annat innefattar avståndstagande till flickor och sådant som anses feminint, bidrar till att distansera pojkar från vissa skolämnen och aktiviteter. Det gör också att pojkar som anses avvika från normerna marginaliseras. Den pågående forskningen visar också att sexualordningen och skapandet av en heterosexuell identitet är viktiga komponenter då den manliga identiteten formas. Forskningen pekar på att hur verksamheten och undervisningen är organiserad har stor betydelse för vilka sätt att vara som uppmuntras och möjliggörs för pojkar och flickor.
Nytt forskningsområde
Under de senaste åren har det i Sverige vuxit fram ett nytt forskningsområde med inrikt-ning på pojkars situation i förskolan och skolan. Frågor som behandlas är till exempel pojkars skolprestationer och deras inställning till skolan, vilka sätt att vara pojke som belönas och bestraffas i och utanför skolan och frågan om hur pojkars levnadsvillkor, risktaganden och våldsutövande hänger ihop med dominerande föreställningar om man-lighet och sexualitet. Dessutom fokuseras hur klass, etnicitet och ålder interagerar med manlighetsskapandet. Den omfattande internationella forskning som bedrivits sedan 1970-talet har framför allt inriktats på pojkars underprestationer och avståndstagande från skola och skolarbete. I Norden har dock forskningen fram till nu huvudsakligen riktats mot flickor och deras situation i skolan. Den könsskillnad i betyg som lyfts fram av Skolverket visar att pojkar som grupp, oavsett socialgruppstillhörighet, presterar något sämre än flickor som grupp. Det har medfört att även pojkar och de normer som formar deras liv nu har hamnat på den svenska jämställdhetsagendan.
Viktigt att skapa nätverk
Målet med konferensen är att skapa ett kontaktnät och att inventera och diskutera den befintliga kunskapen. Konferensen syfte är att ringa in centrala forskningsfrågor, diskutera metoder, resultat och teoretiska utgångspunkter samt att identifiera framtida forskningsbehov. Genom att ställa den framväxande nordiska forskningen mot den internationella vill forskarna också undersöka hur de nordiska välfärdstaterna, svensk feminism och skolans jämställdhetspolitiska satsningar tillsammans med nya organisationsmodeller i skolan kan tänkas påverka maskulinitetsskapandet och pojkars relation till flickor och andra pojkar.
Konferensen
Konferensen äger rum i form av en tvådagars workshop 21-22 september på Karlstads universitet. Upplägget består av muntliga presentationer av pågående projekt samt diskussioner i seminarieform. Konferensen arrangeras av forskningsprojektet ”Att göras till riktig pojke", som finansieras av Vetenskapsrådet och förvaltas och drivs av Karlstads universitet.
Forskare och doktorander vid Karlstads universitet hälsas välkomna att närvara på konferensen.
Paneldebatt fredag 22 september
Konferensen avslutas med en offentlig paneldiskussion på fredag den 22 september kl 13.30 – 15.00 i Undénsalen, då området och forskningsfronten presenteras för allmänhet och medierna.
Alla intresserade hälsas varmt välkomna till paneldebatten.
Medverkande:
Tomas Saar, Marie Nordberg och Anette Hellman, Karlstads universitet
Ann-Sofie Kalat och Rebecka Lennartsson, Uppsala universitet
Ann-Sofie Holm, Göteborgs universitet
Jenny Bengtsson och Renée Frangeur, Linköpings universitet
René León Rosales,Södertörns högskola
Rickard Jonsson, Stockholms universitet
Mona-Iren Hauge,Oslo universitet
Hans Lindberg, Växjö universitet
Upplysningar lämnas av Tomas Saar, tfn: 054-700 19 18, tomas.saar@kau.se