Hur inkluderar vi särskilt begåvade barn i utbildning?
2025-06-05I tre år har förberedelserna för den internationella konferensen kombinerad ECHA och IGMCG pågått och i midsommarveckan är det dags. Då genomförs konferensen, som handlar om inkluderande utbildning av särskilt begåvade barn, med deltagare från världens alla hörn på Sundsta-Älvkullegymnasiet i Karlstad.
ECHA och IGMCG brukar genomföra egna konferenser och är ambulerande, den tematiska ECHA konferensen arrangeras för fjärde gången och IGMCG för fjortonde gången. De större ECHA konferenserna har pågått sedan 80-talet. 2025 slås de ihop och genomförs i Karlstad, konferensen har två spår och vänder sig till intressenter inom inkluderande utbildning av särskilt begåvade barn och elever och begåvning generellt, samt för IGMCG mer specifikt inom matematik – ett samarrangemang av Karlstads universitet, Karlstads kommun, ECHA, European Council for High Ability och IGMCG, International Group for Mathematical Creativity and Giftedness.
Valerie Margrain, professor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet och företrädare för ECHA samt Elisabet Mellroth, universitetslektor i matematik vid Karlstads universitet samt företrädare för IGMCG är huvudsakliga projektledare.
– Det är verkligen spännande att få välkomna över 200 personer till Karlstad från alla kontinenter för att dela med sig av spännande forskning och initiativ inom särskilt begåvades utbildning, säger Valerie Margrain. Karlstads universitet och dess samarbetspartners är mycket stolta över den nya forskningsutvecklingen som vilar på en inkluderande svensk kontext. Konferensen och nätverkandet kommer att hjälpa oss att säkerställa hållbarhet inom detta område. Ett klassrum eller en grupp som stödjer excellens inom utbildning gynnar alla.
– Jag har deltagit på ECHA och IGMCG konferenser sedan 2014 och har länge sett hur dessa organisationer överlappar i sitt syfte att förbättra undervisningen för barn och elever med särskild begåvning. Det ska bli mycket roligt att ta del av berikande samtal, diskussioner och kunskapsspridning , säger Elisabet Mellroth.
Konferensen kombinerad ECHA och IGMCG genomförs 16-18 juni på Sundsta-Älvkullegymnasiet i Karlstad.
Projektgruppen vid Karlstads universitet består av Valerie Margrain (chair ECHA), Elisabet Mellroth (chair IGMCG), Felicia Augustsson, Charlotta Lindvall, Caroline Sims, Attila Szabo och Mirela Vinerean Bernhoff.
The European Council for High Ability (ECHA) har som mål att främja studier och utveckling av potentiell excellens hos människor. Ett av ECHAs huvudsakliga syften är att fungera som ett kommunikationsnätverk för att främja informationsutbyte mellan personer som är intresserade avsärskild begåvning – lärare, forskare, psykologer, föräldrar och de särskilt begåvade själva. Med hjälp av ett vetenskapligt tillvägagångssätt stöder ECHA professionaliseringen av utbildningsområdet och stöd till barn och (unga) vuxna med särskild begåvning.
Gruppens historia inom IGMCG började år 1999 när Hartwig Meissner organiserade en internationell konferens om kreativitet och matematikundervisning i Münster, Tyskland. Gruppens syfte är att sammanföra matematikpedagoger, matematiker, forskare och andra som är intresserade av att vårda och stödja utvecklingen av matematisk kreativitet och utveckling av matematisk begåvning, främja förbättringen av matematikundervisning och -inlärning samt bredda elevers förmåga att tillämpa matematiska kunskaper på innovativa och kreativa sätt.

