Hur fungerar universitetets organisation?
2007-05-31Fyra fakulteter, en nämnd och ett kansli för lärarutbildningen samt en omgjord administration. Det blev resultatet när Karlstads universitet gjorde om sin organisation den 1 januari 2006. Nu är det dags för en uppföljning – vad blev bra, vad behöver skruvas till bättre?
Thomas Blom, docent vid kulturgeografi, är projektledare:
- Vi ska göra en analys av nuläget, följa upp om det fungerar enligt de mål som fanns för den nya organisationen och ge förslag till förbättringar. Och då behöver vi givetvis synpunkter och förslag från såväl medarbetare som studenter.
En arbetsgrupp jobbar just nu för fullt med att träffa ett tiotal fokusgrupper. Fokusgrupperna består av ett urval av medarbetare, samt chefer och studenter. Utifrån de områden som fokusgrupperna tar upp och identifierar som viktiga, ska en webbenkät utformas och skickas till all personal i september.
- Vi kommer att träffa en grupp studenter innan sommaren, som en egen fokusgrupp, eftersom vi tror att det är andra aspekter som är viktiga jämfört med de som medarbetare kan tänkas föra fram. Perspektivet är ju ett annat. Dessutom har vi bra underlag i tre stora enkäter som genomförts det senaste året; Högskoleverkets Studentspegel, Studentkårens arbetsmiljöundersökning samt en mätning om studier och studentliv där drygt 2000 av våra studenter svarade, säger Thomas Blom.
Stefan Björk, ny ordförande för Studentkåren, är en av de två studentrepresentanterna i arbetsgruppen. Du kan som student framföra dina erfarenheter av universitetets organisation antingen direkt till Stefan eller på e-post orgupp@kau.se.
Slutrapport ska lämnas till rektor 31 oktober.