Hur får vi nya idéer?
2010-08-05- Min forskning handlar om hur människor får idéer - kreativitet kopplat till innovation. Hur kan man göra något bättre, snabbare, mer effektivt och få nöjdare kunder?
- Hur får människor idéer och ur omsätter de dem? Alltför många slår ned på sina idéer och kväver dem. Jag är intresserad av hur vi får fler att tro på sina idéer och är med ett ökat entreprenörskap i samhället, säger Per Kristensson, docent i psykologi och forskare vid Centrum för tjänsteforskning, Karlstads universitet.
Innovation handlar för Per Kristensson om förbättringar. Nya sätt att göra något på, en ny produkt eller en metod - lösningar som också används.
- Mitt bästa exempel på en bra innovation och som är ett resultat av forskning tillsammans med ett företag, hämtar jag från min tid som doktorand. Jag samarbetade med Telia kring tjänsteutveckling. Forskningen resulterade i en ny modell, där kunderna delar med sig av sina behov och bidrar till att utveckla nya varor och tjänster. Metoden används nu inom Teliasonera, och har ersatt en del av de traditionella marknadsundersökningarna. Istället har man nu en process med användardriven utveckling.
Per Kristensson är intresserad av hur företag tänker om sina kunder, sina användare, sina konsumenter. Vad är det som får oss att välja det ena eller det andra? Samarbete med företag och organisationer är centralt i forskningen.
- Jag behöver samarbetet med externa parter för att hämta empiri till min forskning. Genom samarbetet når jag rätt grupper för mina undersökningar och använder data från verksamheten. Företagen tycker ofta själva att de gissar för mycket kring vad kunder vill ha och är därför mycket intresserade av min forskning och de vetenskapliga artiklar som jag producerar. Det är en ömsesidig nytta och det tror jag är en nyckelfaktor i samverkan. Här behöver vi inom akademin vara öppna och lyhörda, menar Per Kristensson.
Hos många universitetsutbildningar finns en tradition av att studenterna ska bli anställda i en organisation eller ett företag. Få lärare har i sin undervisning en logik som går ut på att främja entreprenörskap och kreativitet.
- Jag skulle vilja utmana våra lärare att bryta logiken kring vad våra studenter ska bli och hitta en bra morot för att belöna ett sådant undervisningssätt. Samtidigt är det svårt, eftersom studenterna själva ofta delar den traditionella bilden och söker sig en yrkesroll. Här kanske vi först ska ge dem den rollen, men mot slutet av utbildningen utmana dem att tänka mer kreativt kring eget företagande, menar Per Kristensson.
Per Kristensson tror på universiteten som motorer för tillväxt.
- Jag ser att företagen gärna vänder sig till oss. Vi kallar oss det moderna universitetet och det är ett ganska bra varumärke. Men vi behöver bli ännu tydligare internt till våra egna forskare, genom tilldelning av medel, för att öka andelen externfinansierad forskning med relevans för samhället och hög grad av innovationskraft. Vi har börjat, men kan vi kan göra mer!