HSV: Svenska civilingenjörer håller hög klass
2006-03-02Högskoleverket, HSV, har granskat civilingenjörsutbildningarna i landet och de får godkänt. Civilingenjörsutbildningen vid Karlstads universitet är ny och är därför ganska svår att utvärdera. Men universitetets lärare får beröm för sitt arbetssätt. Granskarna gillar också att matematikinslagen blir konkreta tillämpningar i de teknikvetenskapliga kurserna.
Svenska civilingenjörer är både duktiga och konkurrenskraftiga. Men det finns hot mot civilingenjörsutbildningarnas utveckling, till exempel svag näringslivsanknytning. Det är också viktigt att utbildningen är lika lång som motsvarande utbildning i andra europeiska länder, skriver Högskoleverkets granskare i sin rapport.
Studenterna behöver bli fler
De yngre universiteten och nya högskolorna har haft svårt att rekrytera studenter till civilingenjörsutbildningen, och situationen är densamma vid Karlstads universitet. Det är ett bekymmer som granskarna tar upp. Utbildningen kan inte bära sina kostnader och studenterna samläser delvis med blivande högskoleingenjörer och naturvetare.
HSV kritiserar Karlstads universitet för otydlig ansvarsfördelningen, och hoppas att det blir bättre efter omorganisationen. Verkets granskare pekar också på att målen för utbildningen måste bli tydligare. Studenternas prestationer, det vill säga hur många som lyckas klara av sin utbildning på utsatt tid, är inte bra. Men utbildningen är relativt ny, den startade 2001, och det är inte så många studenter som hunnit genom den.
Karlstad får beröm också
På plussidan finns bland annat följande: Karlstads universitet arbetar med tematerminer och lärarlag och det är ett bra arbetssätt. Kontakterna med näringslivet var bra när utbildningen startades, och nu jobbar man bland annat med partnerföretag. Det administrativa stödet till lärare och studenter har varit väl utvecklat och granskarna hoppas att det förblir bra även i den nya organisationen.
Lokalerna är bra och HSV noterar också att universitetet satsar på ett eget hus för utbildningar och forskning inom teknik- och naturvetenskap. Granskarna ser att det finns ett stort inslag av hållbar tillämpning av teknik i kurserna och de tycker att det ger intressanta perspektiv med inslag av genusvetenskap och humaniora i utbildningen.
Allmänt om civilingenjörsutbildning
I ett internationellt perspektiv håller svenska civilingenjörer hög klass. Civilingenjörsstudenterna ges en stark självkänsla och uppmuntras tidigt i utbildningen att bygga upp kontaktnät för en framtida yrkeskarriär. De studenter som gör utlandspraktik får ofta goda vitsord från sina arbetsgivare och överlag sägs svenska civilingenjörer vara ansvarsfulla, öppna och kreativa.
Eftersom en av grunderna i civilingenjörsutbildningen är att studenterna tränas i att lösa tekniska problem inom en given tidsgräns och budget, är näringslivsanknytningen viktig. Men utvärderingen visar att utbildningarna i landet innehåller få moment av företagande, vilket kan begränsa civilingenjörernas möjligheter på arbetsmarknaden. Högskoleverket efterlyser därför att entreprenörskap får större utrymme i undervisningen och att näringslivet blir mer delaktigt.
Bredd efterfrågas
Enligt Högskoleverkets bedömare behövs ett sätt att bättre balansera studenternas efterfrågan och arbetsgivarnas behov. Det skulle kunna vara att civilingenjörsprogrammen blir färre till antalet och att studenterna får en bred basutbildning med möjlighet till specialiseringar senare under utbildningen. Arbetsgivare efterfrågar oftare civilingenjörer med goda grundläggande kunskaper än civilingenjörer med alltför långtgående specialiseringar.
- I Karlstad har vi lagt upp utbildningen med en bred ingång och en god basutbildning, och här får vi stöd för att det är rätt tänkt. Studenten väljer senare under utbildningen sin specialisering, säger Kjell Magnusson, programledare för civilingenjörsutbildningen.
Svenska civilingenjörsutbildningar är en termin kortare än motsvarande utbildning i andra europeiska länder och riksdagens beslut att förlänga utbildningen från 4,5 till 5 år är mycket välkommet. Oavsett om det handlar om anställningar inom näringslivet eller arbete som forskare är det en klar nackdel i internationella sammanhang att utbildningarna inte är lika långa.
Högskoleverket föreslår att den extra terminen används bland annat till relevant praktik, vilket både studenterna själva och lärosätena efterfrågar.
På HSV:s webbplats finns rapporten i fullformat och i kortversion