Handledning - ett rum för reflektion
2005-06-16Handledningssamtalet mellan specialpedagoger och pedagoger får allt större utrymme i dagens förskola och skola. Men hur ser egentligen detta samtal ut? Vilken roll spelar specialpedagogerna i samtalet och vad handlar samtalet om? Kerstin Bladini vid Karlstads universitet har studerat dessa frågor närmare.
Handledningssamtalet beskrivs ofta som ryggraden i specialpedagogernas arbete. Men vi vet egentligen ganska lite om dessa samtal. Förrän nu. I år har två svenska doktorsavhandlingar getts ut inom detta tidigare outforskade område. Den ena, "Utmaning och omtanke", fokuserar på specialpedagogers handledning i grundskolan och har skrivits av Birgitta Sahlin på Lärarhögskolan i Stockholm. Den andra handlar om handledningssamtal i förskolan, sett ut specialpedagogernas eget perspektiv. Bakom den står Kerstin Bladini, nybliven doktor i pedagogik vid Karlstads universitet.
- Jag har studerat hur specialpedagoger beskriver och genomför handledningssamtal med pedagoger i främst förskolan. Jag har velat undersöka hur de ser på dessa samtal, vilken roll de själva spelar i samtalet och vad samtalen innehåller, berättar hon.
Bygger på att barn är olika
När specialpedagogexamen kom 1990 gavs specialpedagogen ett nytt och vidgat uppdrag. Den tidigare specialläraren hade främst varit inriktad på att arbeta med enskilda barn. Det är även en viktig del av specialpedagogernas arbete. Idag är det emellertid vanligt att specialpedagoger också arbetar på grupp- och organisationsnivå. Det handlar bland annat om att skapa miljöer som bygger på att barn är olika. En annan viktig uppgift är det stöd som specialpedagogerna ger till pedagoger i form av olika typer av samtal, exempelvis handledningssamtal.
- Syftet med samtalen är dels att erbjuda ett stöd för pedagogerna, dels att bidra till en förändring av barns situation och av pedagogernas sätt att tänka och handla, säger Kerstin Bladini.
Följt specialpedagoger
Hon har följt elva specialpedagoger som arbetar med handledningssamtal med pedagoger i främst förskolan. Hon har även suttit med som observatör under ett antal handledningstillfällen. Resultaten visar att samtalen i första hand handlar om barnen och barngrupperna. Andra teman som tas upp är pedagogen själv och det arbete som han eller hon utför, föräldrar, kollegor, arbetsledning och omorganisationer. Fokus ligger ofta på problem, men man tar även upp möjligheter i arbetet.
- Samtalen handlar mycket om förändring. Specialpedagogerna försöker här visa på möjligheter till förändring. I samtalet görs även jämförelser med hur det har varit tidigare och hur det är nu. Specialpedagogerna pekar också på inflytande som ett sätt att åstadkomma förändring, och här talar man mer om barns möjligheter att påverka än om pedagogernas eget inflytande, säger Kerstin Bladini.
Rum för reflektion
Hennes studie visar att handledningssamtal kan betraktas dels som ett verktyg för förändring och förbättring av barns situation, dels som ett rum för reflektion. I detta rum kan specialpedagogen söka bidra till att vidga pedagogernas perspektiv på aspekter av det arbete de utför.
- Jag skulle vilja se att man skapar mer av rum för reflektion i handledningssamtalen. Att bidra till att vidga pedagogernas perspektiv är ju en del av specialpedagogernas vidgade uppdrag.
Hon betonar dock att samtalet som verktyg för förändring också är mycket viktigt. Båda dessa perspektiv på handledningssamtalet måste finnas med.
Kerstin Bladini har även intresserat sig för hur specialpedagogerna leder samtalen. Hon har bland annat föreslagit begreppet "distinktionsdiskurser". Detta handlar om hur specialpedagogerna väljer att avgränsa vad man ska tala om under handledningssamtalet, eller uttryckt med andra ord, hur problemområdet avgränsas. Hon har även tittat på specialpedagogernas och pedagogernas villkor och förutsättningar för handledningssamtalen och kopplat detta till hur specialpedagogerna leder samtalen. Arbetssituation, utbildning, ledningsorganisation och annat påverkar vilken styrningsdiskurs specialpedagogen väljer i handledningssamtalet, menar hon.
Arbetat inom förskolan
Kerstin Bladini kom till Karlstads universitet 1997. Innan dess hade hon under 25 år arbetat inom förskolan, som förskollärare, föreståndare, resurspedagog och specialpedagog. Den 4 februari 2005 disputerade hon med avhandlingen "Handledning som verktyg och rum för reflektion. En studie av specialpedagogers handledningssamtal" vid Karlstads universitet.
Avhandlingen kan beställas från Akademibokhandeln i Karlstad, tfn 054-83 37 50, e-post order@karlstad.akademibokhandeln.se