Handelshögskolan siktar mot ackreditering
2011-02-23Handelshögskolan vid Karlstads universitet siktar på att bli ackrediterade enligt standarden AACSB, The Association to Advance Collegiate Schools of Business. Handelshögskolan är sedan årsskiftet medlemmar i AACSB - ett första steg mot ackreditering.
Ackrediteringsprocessen är omfattande och sträcker sig i genomsnitt över tre till fem år. Liksom flera andra kvalitetssäkringssystem omfattar det olika standarder för att definiera verksamhetens mål, strategisk ledning samt lärandeprocesser.
- Organisationen AACSB har sitt ursprung i USA och startade 1916. Numera är den internationell vars ca 1 100 medlemmar är lärosäten som erbjuder ekonomiutbildningar. I Sverige är universiteten i Umeå, Göteborg och Stockholm medlemmar samt Högskolan i Jönköping. Och så Karlstads universitet genom Handelshögskolan. Av de 580 ackrediterade medlemmarna är 40 europeiska, berättar Andreas Johansson Vennerstrand, som har börjat undersöka förutsättningarna för en ackrediterinsprocess.
"Ticket to play"
Vid styrelsemötet diskuterades värdet av en ackreditering och vägdes mot de resurser i pengar och arbete som krävs för processen. Tor Wallin Andreassen är professor och ledare för Institutt for marknadsføring vid Handelshøyskolen BI i Norge. Lärosätet är just nu i full fart med en ackrediteringsprocess för AACSB.
- Ackrediteringen är tidskrävande, jobbig och nyttig. En ackreditering är också nödvändig i många internationella samarbeten och helt enkelt en "ticket to play"på den globala arenan, konstaterade Tor Wallin Andreassen.
Utgår från lärosätets verksamhetsidé
Ackrediteringen omfattar 21 standarder inom olika områden och processen startar med en ansökan, följt av en självvärdering, en plan för förändringsarbetet, bedömning samt en initial ackreditering. Ackrediteringen måste upprätthållas och förnyas vart femte år. Målet är att uppnå kvalitet i utbildningen, ständigt förbättra kvalitén samt "producera och examinera enastående ekonomistudenter". Det senare var också något som togs upp vid styrelsemötet, eftersom utbudet inom handelshögskolan också omfattar program som traditionellt inte är utpräglade ekonomutbildningar.
- Enligt AACSB är det tillåtet för lärosätena att särskilja sig och ha sin egen profil. Vi tycker det här är en bra ackrediteringsmodell, som utgår från den egna verksamhetens uppdrag och verksamhetsidé, säger Olle Sonesson, operativ chef för Handelshögskolan vid Karlstads universitet. En del punkter på listan känner vi att vi redan har rutiner och bra arbetssätt för, andra saker behöver vi jobba mer med. Det här kommer helt klart att innebära ett större fokus på kvalitetsarbetet än tidigare, vilket är bra inte minst för våra studenter.

