Handelshögskolan inleder samarbete med Ung Företagsamhet i Värmland
2023-10-02Ung Företagsamhet Värmland är den region som har högst andel UF-företagare i Sverige och involverar gymnasieelever, lärare och samarbetspartners inom det värmländska näringslivet. Handelshögskolan vid Karlstads universitet ser en stor potential i att nå potentiella studenter redan under gymnasietiden.
Varje år startar över hälften av Värmlands gymnasieelever företag inom ramen för Ung Företagsamhet (UF). Hösten 2022 ingick 1600 elever i UF och totalt startades ca 650 UF-företag.
- Det är många företag som bildas under gymnasietiden och att finnas med som partner i Ung Företagsamhet ser vi som en styrka, säger Marie-Therese Christiansson, prefekt vid Handelshögskolan. Vi kommer att finnas med tidigt i gymnasieelevernas arbete med sina företag och förhoppningsvis kan vår samverkan leda till en nära kontakt för att inspirera dem att vidareutbilda sig vid universitetet.
Sofia Beckman, regionchef för Ung Företagsamhet Värmland ser positivt på samarbetet med Handelshögskolan.
- Det känns riktigt kul att Handelshögskolan vill investera i Ung Företagsamhet Värmland. Vi behöver se till att våra unga entreprenörer och vår framtida arbetskraft stannar kvar i Värmland och att de utbildar sig och utvecklas i vår region. Tillsammans kan vi öka och stärka kompetensförsörjningen. Så det känns fantastiskt att vi inleder ett samarbete.
Som partner i UF kommer Handelshögskolan att synas på UF-mässor och i deras sociala kanaler. Handelshögskolan kommer även att ha med en representant bland jurygrupperna som står för SM-uttagningen i olika kategorier varje år.
Det är få universitet i Sverige som samarbetar med UF. Karlstads universitet är inte först men ska arbeta för att samarbetet blir det bästa i Sverige.
- Vi hoppas redan nu att partnerskapet ska utvecklas till nästa nivå. Det vore toppen att de studenter som nu läser hos oss och som har drivit UF-företag under sin gymnasietid får möjlighet att i deras egna kurser vid Handelshögskolan också direkt kunna bidra till och stötta eleverna i sitt företagande med kunskap och mentorskap, säger Marie-Therese Christiansson. Våra studenter kan bidra med en rad kompetenser och perspektiv i gymnasieelevernas produkt- och tjänsteutveckling som kan vara användbara - exempelvis affärsplaner, marknadsföring, cirkulära affärsmodeller, marknadsföring, avtal, digitalisering, ansvarstagande och hållbarhet. Nu i första hand ser jag fram emot att ta del av gymnasieelevernas affärsidéer under mässan – det känns spännande.