Hallå där, Poja Shams...
2009-01-13..doktorand i företagsekonomi och knuten till CTF - Centrum för tjänsteforskning. Du reser till Arizona State University i USA på söndag. Vad ska du göra där?
- Resan är ett led i kompetensutvecklingspriset jag fick av Gunnar Sundblads fond i februari förra året. Jag ska vara i Arizona i sex månader för att till största del
ägna mig åt kurser, kontakskapande, besök på andra universitet och företag samt experiment med amerikanska konsumenter.
Vad är det för experiment?
- Jag kommer att besöka School of Packaging Michigan State University, för att lära mig mer om hur de arbetar med forskning kring förpackningar. Förhoppningen är att också skapa ett kontaktnätverk. Under min vistelse ska jag genomföra ett experiment med amerikanska konsumenter för att mäta likheter och skillnader i hur nordamerikaner uppfattar olika förpackningsattribut kopplat till specifika egenskaper. Är "lyxighet" samma sak för en svensk som för en nordamerikan? Studien kommer att genomföras med riktiga konsumenter i ett köpcenter där både svenska och amerikanska förpackningar kommer att visas på en hylla. Det ska bli intressant att se hur de väljer bland svenska förpackningar och om det går att finna några signifikanta skillnader och likheter om kultur och val av produkt.
Är arbetet en del av din kommande avhandling?
Kompetensutveckling är en del av avhandlingsarbetet där experimenten är en viktig del av att skapa förståelse för hur konsumenternas beteenden påverkas av förpackningens attribut och egenskaper. Förenklat kan man säga att avhandlingen ämnar hitta kopplingar mellan värdeord och förpackningsattribut. Varumärkesägare kan utgå från en genomarbetad metodik för att testa förpackningens kommunikativa egenskaper innan lansering av produkter. Dessutom kan denna metodik användas i designprocessen för att skapa tilltalande förpackningar som matchar förväntningarna hos eftersträvade målgruppen.
Lycka till!