Hallå där, Peter Magnusson...
2008-12-10.... du blev nyligen utsedd till projektledare för arbetet med varumärket Handelshögskolan vid Karlstads universitet. Vad innebär det?
- Uppdraget är att etablera varumärket Handelshögskolan vid Karlstads universitet som ett samlande begrepp för ekonomutbildningarna och även andra relaterade utbildningar vid universitetet. Någon organisatorisk förändring är inte aktuell. Däremot kommer det att märkas dels genom ett grafiskt uttryckssätt med logotyp, färger och bilder, dels genom en fysisk hemvist här i hus 11.
Hur kommer studenterna att märka av det nya varumärket?
- Den viktigaste förändringen rör naturligtvis innehållet i utbildningen. Programledare Olle Sonesson arbetar just nu för högtryck och samlar alla som har kurser inom programmen för diskussion. Målet är att ha ett konkret förslag som svarar på frågan: Hur ser framtidens ekonomutbildning ut? Vi jobbar även med den avancerade nivån i nära koppling till våra starka forskningsmiljöer och forskarna där. Tyngdpunkten kommer att ligga mot tjänsteekonomin, men vi ser även potential för en utveckling mot ytterligare områden.
Det finns nio andra handelshögskolor eller ekonomihögskolor i landet. Varför ska studenterna välja just Karlstad?
- Därför att vi här kommer att erbjuda studenterna - förutom utbildning av hög kvalitet - möjlighet att avsevärt öka sina chanser att få bra jobb efter utbildningen. Det handlar om vad som just nu går under arbetsnamnet "professional skills". Vi har tittat på internationellt framgångsrika handelshögskolor. De har ofta olika moment som tränar personliga färdigheter, till exempel muntliga presentationer, att jobba i projekt, att ge och ta kritik på ett konstruktivt sätt, att hantera konflikter samt ledarskap. Våra studenter kommer att ha goda baskunskaper, besitta några unika faktakunskaper som man bara får här i Karlstad och de kommer att vara mycket uppskattade på arbetsmarknaden tack vare sin anställningsbarhet.
Vad händer just nu?
- Nu vässar vi profilen för att bli attraktiva för såväl studenter som arbetsgivare och medarbetarna. Vi jobbar med tre begrepp: utbildningens inriktningar, internationalisering samt samverkan med arbetsmarknaden. Vi tar också fram en lista med punkter som vi vill förändra - stort som smått. Och vi organiserar arbetet i form av arbetsgrupp, styrgrupp och referensgrupp med studenter, externa parter och nyckelpersoner inom universitetet.
Vilken är största utmaningen just nu?
- Att hitta en tydlig nisch, välja och välja bort och bestämma oss för vad som är våra unika drag. Vi är relativt sett ganska sena med att etablera varumärket handelshögskola. Ska vi lyckas i konkurrensen måste vi vara tydliga och få så nöjda studenter som möjligt. Arbetet kommer inte att vara avslutat i och med lanseringen nästa år. Men mycket kommer att vara gjort och mer ska hända.
Läs tidigare artikel om varumärket handelshögskolan.
Har du frågor eller synpunkter om varumärket Handelshögskolan vid Karlstads universitet är du välkommen att prata med Peter Magnusson, ankn 2132 eller skicka e-post till handelshogskolan@kau.se.