Hallå där Per Skålén, professor i företagsekonomi ...
2023-01-10... som tack vare ”RJ Sabbatical” forskat på heltid senaste året. Vad har du forskat om?
– Syftet med mitt sabbatical-projekt har varit att färdigställa min forskning inom områdena marknadsföring och tjänsteforskning utifrån praktikteori. Praktikteori fokuserar på att förstå verkligheten genom att studera det människor gör, aktiviteter de deltar i, i mitt fall vad marknadsförare gör och hur de kan göra detta bättre. Målet med forskningen har varit att etablera nya referensramar som andra forskare kan använda för att studera marknadsföringspraktiker och värdeskapande aktiviteter. Detta för att till exempel kunna differentiera mellan marknadsföring som fungerar bra och det som inte fungerar lika bra.
Hur har det gått?
– Det har gått enligt plan. Målet med projektet var att publicera ett antal vetenskapliga artiklar, vilket jag gjort. Jag har till exempel publicerat min forskning i de vetenskapliga tidskrifterna: Journal of Service Research, Marketing Theory och den nystartade tidskriften Nordic Journal of Innovation in the Public Sector.
Vad tar du med dig från din RJ Sabbatical?
– Att få fokusera enbart på forskningen ett helt år har varit ett privilegium. Samtidigt har jag haft möjlighet att besöka andra forskningsmiljöer och forskare. Jag var till exempel en månad i Neapel på University of Naples Federico II där jag lärde mig mycket om tjänsteforskningen inom artificiell intelligens, vilket var mycket intressant.
Vad arbetar du med just nu?
– Nu arbetar jag med att vidareutveckla min forskning om praktiker, så den kan användas inom forskning om offentliga tjänster, och med att utveckla en ny referensram för att studera och utveckla tjänster med utgångspunkt i praktikteori. Som en del av detta kommer den praktiska appliceringen av forskningen preciseras.
Läs mer om Pers forskning:
- Skålén, P. (2022). Public services and service innovation: A practice theory view, Nordic Journal of Innovation in the Public Sector. 1(1).
- Skålén, P., Cova, B., Gummerus, J., & Sihvonen, A. (2022). Marketing-as-Practice: A Framework and Research Agenda for Value-Creating Marketing Activity, Marketing Theory.
- Skålén, P., & Gummerus, J. (2022). Conceptualizing Services and Service Innovation: A Practice Theory Study of the Swedish Music Market, Journal of Service Research.