Hallå där Jeanni Flognman...
2009-05-04... som tillsammans med Veronica Bjurulf och Annelie Bodén, Karlstads universitet, anordnat en regional träff för lärare som arbetar med teknik i grundskolan.
<b>Vad är bakgrunden till det?</b>
- Bakgrunden är att regeringen har gett Skolverket i uppdrag att utarbeta förslag till en ny kursplan i teknik. Teknikämnets nationella centrum Cetis, (Centrum för teknik i skolan), genomför en seminarieserie med anledning av det. Tillsammans med Örebro och Dalarna arrangerade vi därför ett semininarium för lärare i Värmland med omnejd.
Vad gjorde ni?
- 45 lärare diskuterade hur kursplanen för ämnet teknik är utformad i dag och vad man kan ta med sig in i den nya, som ska vara klar 2011. Helt enkelt, vad ska ämnet teknik innehålla i framtiden? Utifrån vissa kriterier som fastställts av Skolverket som, att det ska bli enklare, tydligare och mer målinriktat, diskuterade vi några huvudfrågor. Bland annat fick lärarna komma med förslag på fyra goda exempel inom teknikområden. Vi tittade också på styrkor och svagheter med nuvarande kursplan och fick ge exempel på centralt innehåll som bör finnas med i den nya kursplanen.
Varför är den här träffen viktig?
- Ämnet teknik har lite svårt med sin identitet eftersom det sammankopplar så många andra ämnen. Den nuvarande kursplanen har fått liten genomslagskraft i skolan och det är jätteviktigt att vi nu får till en förändring. Att förstå teknik har med utveckling och historia att göra. Teknik är lika mycket samhällskunskap och bild som träslöjd eller fysik. Men av tradition är det träslöjdslärarna eller NO-lärarna som har hand om ämnet teknik. Det är viktigt att sätta på sig "teknikspanar-ögonen" och se bredden inom ämnet för att kunna utveckla det.
På vilket sätt kan ni påverka utfomningen av den nya kursplanen?
- Liknande seminarier anordnas på 13 orter i landet och därigenom får vi in lärarnas erfarenheter och synpunkter som är viktiga i arbetet med kursrevideringen.
Vi ska nu sammanställa det som kom fram i alla grupper och ta med oss till nästa träff i Cetis. De sammanställer sedan liknande material från seminariegrupper över hela landet, som kommer att skickas till Skolverket.
Vad var det bästa med dagen?
- Den här gruppen är och kan användas som en viktig referensgrupp för andra teknikfrågor. Det är viktigt att få tid att träffas och diskutera sådant som påverkar arbetssätt och innehåll för lärares, barns, och ungdomars fortsatta intresse för teknik. Lärare behöver få uppleva att deras röster är betydelsefulla i arbetet med revideringen av kursplanen.