Hallå där, Hans-Åke Scherp...
2008-03-25...docent i pedagogik vid Karlstads universitet som är i hetluften efter en debattartikel i Svenska Dagbladet. Din skarpa kritik mot Jan Björklunds skolpolitik har fått närmare 350 kommentarer från engagerade läsare.
- Jag är överraskad. Riktigt den reaktionen hade jag inte väntat mig. Andra debattartiklar brukar ha cirka 15 kommentarer och jag tyckte väl att det vore roligt om jag också fick det. Men den stora mängden visar att skolan är något som engagerar hela samhället.
Varför kritiserar du Jan Björklunds skolpolitik?
- Vad jag främst vänder mig mot är att Jan Björklund undantar sig själv från de krav på vetenskaplighet som han ställer på skolan. Han tar inte till sig den ledande forskningen utan fokuserar på sina egna föreställningar om en bättre skola med hjälp av ökad kontroll och inspektion.
Men behövs inte lite mer ordning och reda i den svenska skolan?
- Jag ställer mig också bakom ordning och reda. Det är vägen dit som jag har en annan åsikt om. Forskning visar att fokusering på betyg och prestation inte leder till bättre kunskap. Eleverna kanske får bättre betyg, men de får inte mer kunskap. De lär enbart för betygens skull.
Hur menar du att man ska göra i stället?
- Långvarig forskning och erfarenhet visar att skolan måste stimulera elevernas nyfikenhet och lust till att lära nytt. Det gör vi med en verksamhet som är både medskapande och meningskapande. En sådan skola bidrar till ett ökat lugn.
Du skriver att Björklunds skolpolitik kan stå Sverige dyrt. På vilket sätt?
- Den skolpolitik han driver motverkar varaktigt lärande. Det är inte bara elever och personal inom skolverksamheten som drabbas, utan även det svenska samhället i stort. På sikt kommer kunskapsnivån att sjunka, och det kommer naturligtvis att stå Sverige mycket dyrt.
Hans-Åke Scherps debattartikel publicerades i Svenska Dagbladet den 23 mars. Läs mer.