Hallå där, Carin Anderssson...
2008-06-16... programledare för magisterprogrammet i projektledning. Du har just haft avslutning för studenterna på magisterprogrammet i projektledning, hur var det?
- Den sista kursen i programmet är inte själva uppsatsen, utan en kurs på 7,5 poäng där vi knyter ihop hela året. I år hade vi sju mycket erfarna projektledare från olika branscher som gästföreläsare. Det var bland andra Lars Godhe från Landstinget, Christina Petrescu, Tieto Enator, Dan Finnerman, Metso Paper och Håkan Broström från byggkonsulten WSP Group. Håkan Broström är dessutom projektledare för nya Hus 21, där vår avdelning flyttar in nu i helgen faktiskt.
Vad tyckte studenterna om utbildningen?
- Studenterna fick reflektera över det som gästföreläsarna berättade mot innehållet i magisterårets alla kurser. I utvärderingen svarade studenterna bland annat på frågan om de skulle kunna tänka sig att rekommendera programmet till andra. På en skala från ett till fem fick vi full pott, det vill säga betyget fem.
Bättre kan det inte bli, eller?
- Vi ser på våra kursvärderingar att 95 procent av studenterna fått information och blivit rekommenderad kursen av andra studenter. Det är väldigt glädjande, men visar också att vi måste bli bättre på att marknadsföra oss på andra sätt.
Hur ser hösten ut?
- Vi ser nu att fler studenter vet om att de kan läsa våra kurser på hel- och halvfart, dag och kväll samt välja mellan campus och distans. I höst har vi till exempel över hundra studenter som sökt våra två distanskurser i första hand. Vi vill inom en nära framtid kunna utveckla och lägga hela vårt magisterprogram på distans. Då skulle vi nå fler yrkesverksamma och de som bor lite längre bort. Till hösten ska vi erbjuda våra programstudenter ett nära samarbete med arbetslivet, genom mentorer ute i företagen.
Just nu har ni fullt upp med flytten till Hus 21. Hur känns det?
- Det känns jätteroligt! Och jag fyllde många fler flyttkartonger än jag trodde. Det nya huset känns helt rätt för oss med ytor för studenterna och förutsättningar för att pedagogiskt jobba på ett sätt som passar oss väldigt bra.

