Hallå där Bo Edvardsson...
2010-08-26professor i företagsekonomi och föreståndare för CTF, Centrum för tjänsteforskning. Du är nyss hemkommen från Kina. Vad har du gjort där?
- Jag var inbjuden av Beijing Academy of Science and Technology att delta i The Second International Conference on Service Science and Innovation den 8-10 augusti i Beijing. Det är en konferens på temat tjänster och tjänsteinnovationer med drygt 150 deltagare, både akademiker och praktiker. Stort just nu, vilket syntes på konferensen, är mobilapplikationer och e-government. Jag tycker att IBMs globala forskningschef gjorde ett stort intryck. IBM storsatsar på "service science" och har flera samarbeten med olika universitet i Asien. Ett delområde är fokusering på olika tjänstesystem under etiketter som "Smarter planet" och "Smarter cities" där man utvecklar nya och bättre sätt för dessa system att skapa resurssnåla tjänster.
Vad var ditt uppdrag?
- Jag var medordförande och CTF var medarrangör till konferensen. I mitt uppdrag agerade jag ordförande för en konferenspanel som bestod av: Rickard Lundmark, chef för Ericsson Global Research, professor Tilo Böhman, ISS - International Business School of Service Management i Hamburg, James Fong, chef för motsvarigheten till Vinnova i Taiwan, och Walter Gantz, Fraunhofer Institute i Stuttgart. Jag höll också en konferenspresentation.
Vilka lärdomar har du tagit med dig hem?
- Det jag har tagit med mig från mitt besök, både från konferensen men också från Beijing Academy and Science and Technology (ett universitet med drygt 5000 ingenjörer, och flera forskare inom många olika ämnesområden), är hur forskare hittar former för att arbeta med tjänsteinnovationer tillsammans med små och medelstora företag som inkluderar universitet genom olika nya utbildningsprogram. Är detta något som vi bör titta närmare på och ta lärdom av? Ska vi satsa mer på att samverka med företag, inte bara regionalt utan även med stora företag som Volvo, Ericsson Global Services och SKF, och bilda partnerskap med dessa? I Asien satsas det mycket på området tjänster och tjänsteinnovationer; ofta under etiketten "service science". Hur kan CTF och Karlstads universitet bidra till att hämta hem denna kunskap och dessa erfarenheter in i vår forskning och ut till våra svenska företag? Ska Karlstads universitet utöka samarbetet med Pekinguniversitetet, National University of Singapore och National Chengchi universitetet i Taiwan?