Hallå där Bo Dahlin...
2008-08-25...professor i pedagogik på Karlstads universitet, som i söndags medverkade i en debattartikel om pedagogisk mångfald i Svenska Dagbladet. Debattartikeln, som också undertecknats av bland andra Göte Appelgren, före detta chefsjurist vid Skolverket och Sven-Eric Liedman, professor i idéhistoria, handlar om Stockholms universitets beslut att lägga ner den särskilda utbildning som finns för Waldorfpedagoger.
Varför är Waldorfpedagogiken så viktig att det behövs en särskild lärarutbildning?
- I Sverige har vi fristående skolor där Waldorfpedagogiken används. De skolorna har en egen pedagogisk överbyggnad, teori och filosofi till vilken det behövs en egen utbildning.
Går det inte att föra in tankarna i Waldorfpedagogiken i den vanliga lärarutbildningen?
- Waldorfpedagogiken är omfattande och det tar flera år att till fullo sätta sig in i den. Det räcker inte med en översiktskurs för att kunna använda pedagogiken, utan man behöver en hel utbildning.
Ni skriver i debattartikeln att "Ansvariga politiker måste ge tydliga svar: hur ska den pedagogiska mångfalden och föräldrarnas valfrihet garanteras?". Vilka svar är det ni efterlyser?
- Stockholms universitets beslut är ju inte politiskt, men vi vill ändå att politikerna ger ett svar, svart på vitt, om vi ska eftersträva en pedagogisk mångfald. Ska det finnas alternativa utbildningar för lärare? Idag uppmuntras friskolor, men för att erbjuda olika pedagogiska alternativ måste det också finnas lärarutbildningar som gör det möjligt.
Vad tror du händer nu?
- Waldorfskolorna tror jag kommer att finnas kvar. Det går att hitta exempelvis privata alternativ till utbildningen eller andra samarbetspartners bland landets lärosäten. Ett annat alternativ är utbildningar i Norge eller Finland där det finns statligt godkända utbildningar i Waldorfpedagogik.