Guldregn över Karlstadsforskare
2011-11-07Vetenskapsrådet har valt ut sex forskningsprojekt inom humaniora, samhällsvetenskap och utbildningsvetenskap vid Karlstads universitet. Sammanlagt får forskarna drygt 23 miljoner.
Inom medievetenskap finns professor Miyase Christensen och professor André Jansson som sammanlagt får nästan 12 miljoner kronor till sina två projekt:
Sociala medier och marginaliserade grupper
I diskussionen om samhällets globalisering framhävs ofta den minskade betydelsen av plats och tillhörighet. Men betydelsen av stabilitet, förankring och nära relationer glöms ofta bort. För många har global rörlighet ett pris i form av potentiellt uppluckrade relationer och existentiella grubblerier - nya kommunikationskanaler och ekonomiskt välstånd till trots. I projektet ska tre privilegierade grupper studeras: inom näringsliv, forsknings- och universitetsvärlden samt inom diplomati och internationellt bistånd. Syftet är att få en mer nyanserad bild av de sociala och emotionella processer som följer på global rörlighet. Forskarna vill särskilt se hur olika medier utnyttjas för att knyta an till människor och platser.
I och med nya, gränsöverskridande medier har det skapats nya möjligheter för marginaliserade grupper att ta plats i det globala samhället. Forskningsstudien omfattar tre olika grupper eller fenomen: människor som utforskar och dokumenterar städernas undanskymda zoner, till exempel till övergivna fabriker och underjordiska gångar, alternativ gatukonst, till exempel graffitikonstnärer, samt sexuellt uttrycksfulla grupper, exempelvis swingers som sysslar med partnerbyten. Forskarna vill ta reda på hur dessa grupper kommunicerar via nätet och sociala medier samt hur grupperna förhåller sig till samhällets maktstrukturer och normer.
Vilken undervisning fungerar bäst?
Docent Christina Olin-Scheller och fil dr Michael Tengberg ska undersöka hur undervisningen i svenska kan bidra till att utveckla elevers läsförmåga och tolkningsförmåga. Genom att experimentellt pröva olika undervisningsmodeller i ett flertal olika elevgrupper samtidigt vill de utforska effekterna av förändrade strategier i läsundervisningen. Undervisningen designas i samarbete med verksamma svensklärare och i projektet kommer klasserna att jobba med såväl traditionell skönlitteratur och facklitteratur som webbaserade texter och film. Projektet får 3,4 miljoner kronor.
Förskolläraryrket i fokus
Professor Annica Löfdahl ska tillsammans med professor Héctor Pérez Prieto, Karlstads universitet och fil dr Maria Folke Fichtelius, Uppsala universitet, studera förskolläraryrket. Specifika frågeställningar är: Hur hanterar förskollärarna kraven på synliggörande? Vilka sidor av förskollärarprofessionen lyfts fram och vilka tystas ner? Vilka förskoleideal visas upp och vilka visas inte upp? Projektet får 3,4 miljoner kronor.
Nordenflychts dikter och bibeln
Fil dr Helene Blomqvist ska studera 1700-talslitteratur, och särskilt Hedvig Charlotta Nordenflychts diktning, ur en ny synvinkel: blasfemins, det vill säga hädelse. Det betyder att hon ska undersöka hur dikterna förhåller sig till tidens påbjudna religiösa och ideologiska system och till de officiella texter som bär upp systemet, som kyrkans bekännelseskrifter, Bibeln, psalmbok och andaktslitteratur. Projektet får drygt 1,7 miljoner kronor.
Hållbar utveckling i skolan
Niklas Gericke, lektor i biologididaktik vid Karlstads universitet, får 3,1 miljoner kronor för att forska om framgångsfaktorer i undervisning för hållbar utveckling.
- Jag ska se vad som gör det möjligt för gymnasieskolor att framgångsrikt arbeta med ett helhetsperspektiv på hållbar utveckling. Studien bygger vidare på en tidigare riksomfattande undersökning, där över 3 000 gymnasielärare deltog. Projektet resulterade i Carola Borgs licentiatavhandling, "Utbildning för hållbar utveckling ur ett lärarperspektiv".
Av de över 200 skolor som deltog i studien fanns några som markant skiljde sig från övriga. I det nya projektet ska vi undersöka vad dessa skolor och lärare har gemensamt och vad det är som gör dem framgångsrika i arbetet med hållbar utveckling.
Andra deltagare i forskningsprojektet är professor Shu-Nu Chang Rundgren, professor Solveig Hägglund och docent Hans-Åke Scherp, alla från Karlstads universitet.
Samtliga forskningsbidrag sträcker sig över en treårsperiod och det som här nämns är totalsumman.