Gott samarbete om lärarutbildningskurs
2002-02-11"Vi är framme nu. På vägen hit har vi varit i Grekland, Universum och djupt inne i atomerna. Många gånger har världen förändrats, från att ha varit platt, till rund och platt igen, innan den slutligen (?) blev rund." Orden är hämtade från en students reflektion av temakursen "Människa och natur – från Big bang till virtual reality", inom den nya lärarutbildningen. Ett resultat av ett gränsöverskridande, väl fungerande samarbete.
Den nya lärarutbildningen är organiserad i kunskapsfält, stora övergripande inriktningar. Ett av dessa är "Människan och naturen". Oavsett inom vilket av dessa kunskapsfält studenten valt att utbilda sig kommer hon att först läsa "det allmänna området". Här ingår fyra temakurser om 10 poäng däribland "Människa och natur – från Big bang till virtual reality".
– För att minska missförstånden kallar jag själv kursen "Big Bang" kort och gott, säger Per-Arne Viebke vid Institutionen för natur och miljö, som är kursansvarig.
Temakursen Big Bang är ett samarbete mellan tre institutioner och aktiverar hela 28 föreläsare. Ett lagarbete utöver det vanliga och ett arbetssätt som enligt Viebke borde anammas av fler.
– Det skulle behövas mer av det generellt inom utbildningsprogrammen och grundkurserna. Jag tror det kan tillföra exempelvis min institution bättre pedagogiska förhållningssätt.
Positiv respons
Big Bang har i studenternas kursutvärderingar fått mycket positiv respons. Hela 90% av studenterna anser att kursen som helhet var bra eller mycket bra. Utmärkande är också att samarbetet mellan lärare och elever samt mellan lärarna sinsemellan har fungerat mycket bra.
Även arbetet med kurspärmar eller portfolios har slagit väl ut. Studenterna samlar veckans material under en flik i sin egen pärm och redogör sedan däri för veckan som gått. Både det som hänt och det de lärt sig men framförallt ska pärmen innehålla egna reflektioner om veckans moment.
Det fanns tvivlare innan kursen drog igång, men nu möter Per-Arne Viebke idel lovord.
– Det kan ta sig uttryck som att för mig ganska okända personer säger hej och vet vem jag är. "Det är du som är Big bang snickaren". Men detta är definitivt inte min förtjänst. Jag vet inte om det är tillfälligheternas spel eller att vi i kursrådet på något sätt lyckats plocka fram genomgående jättebra föreläsare?
Vad det än är så har ett fungerande kursråd (här ingår förutom Viebke även Inger Arenö och Per-Eric Åhlen), bra seminarieledare och kompetenta föreläsare i det här fallet blivit lyckosamt. Men problem finns självklart även här. Premiärkursen gavs såväl till studenter som kommer från ett treårigt naturvetenskapligt gymnasium som till dem som enbart hade naturkunskap A i bagaget.
– Det säger sig självt att det är näst intill omöjligt att skapa en kurs som blir givande för dem alla. För vissa blir kursen en repetition av gymnasiet. Detta visar hur viktigt det är att dela in studenterna i grupper efter förkunskaper.