Glada pedagogiska stipendiater
2001-10-08Årets pedagogiska stipendiater fick sina pris vid den akademiska högtiden för studenter den 22 september på CCC. Två lärare och en sekreterare fick 5000 kr vardera som belöning för särskilt förtjänstfulla insatser som uppskattas av studenterna.
De pedagogiska stipendierna delas varje läsår ut i samarbete mellan universitetet och studentkåren, inom ramen för den så kallade Pedagogiska Akademien. Där satt i våras bland andra Bo Norvell, utbildningsvetenskap, och kårens dåvarande utbildningsansvarige David Sundström. Vinnarna var inom humaniora/samhällsvetenskap Stefan Widqvist, lärare i idehistoria, inom naturvetenskap/teknik Roger Renström, lärare i miljö och energisystem samt i kategorin administratör Ingrid M Hansson, institutionssekreterare på statsvetenskap m fl ämnen.
Motivering för Stefan Widqvist: Han röner, genom sitt stora kunnande och engagemang i ämnet idéhistoria, stor uppskattning bland studenterna. Med ett väl genomtänkt pedagogiskt upplägg av undervisningen, sätter han dialogen med studenterna i centrum för lärande och utveckling. Stefans förmåga att variera undervisningsformer, samt hans genomtänkta syn på hur verksamheten skall utvärderas, är också egenskaper som varit av stor vikt för
utnämningen.
– Stipendiet är en uppmuntran i arbetet som stärker mig i min uppfattning, att utbildningens centrala innehåll är kommunikation, säger Stefan Widqvist. Mitt förhållningssätt till arbetet innebär, att jag anser att lärare och studenter har ett gemensamt ansvar för kunskapsprocessen, vilket får till följd att det närvarande aktiva deltagandet är nödvändigt för att kunskapen skall kunna utvecklas och inte bara repeteras. Det positiva gensvaret från studenterna ser jag också som ett positivt gensvar till det väl förberedda seminariet, som universitetsstudiernas viktigaste arbetsform.
Stefan Widqvist uppmuntras av priset i sin strävan fortsätta utveckla en relationsmedveten pedagogik.
– Det är en pedagogik som jag anser bör utgå från föreställningen att den sociala interaktionsprocessen utgör människans fundamentala verklighetsnivå. Enligt min mening bör all pedagogik utgå ifrån att stabilisering av intellektuell utveckling bottnar i förståelsen av hur sociala relationer formas i undervisningssituationen. Hur kommunicera kunskap? Vilket innehåll och vilka former uppmuntrar kunskapens utveckling? Dessa blir då frågeställningar, som jag vill arbeta vidare med. Hur forma goda sociala relationer som grundläggande bas för ett arbetsklimat, som gör det möjligt att kommunicera vår gemensamma strävan efter kunskap?
Motivering för Roger Renström: Han är en utmärkt representant för de lärare som arbetar enligt ett lärarlagstänkande. Detta har bidragit till en väl planerad undervisning, som genom sin höga kvalitet mötts av stor uppskattning från studenterna. Roger har som mål och strategi att arbeta för att studenterna skall utvecklas till kunniga och ansvarsfulla individer. Detta i samklang med hans syn på universitetet som en självklar plats för det livslånga lärandet, som en plats till vilken studenterna skall stimuleras att återvända, har haft stor betydelse för valet av stipendiat.
– Priset är ett resultat av avdelningen Energi- och miljötekniks öppna och positiva förhållningssätt till pedagogiska frågor, säger Roger Renström. Vi diskuterar pedagogiska frågor dagligen. Att få ett sådant här pris ger definitivt en extra kick att fortsätta och även att intensifiera det pedagogiska utvecklingsarbetet.
Motivering för Ingrid M Hansson: Hon har genom sitt professionella och respektfulla sätt att bemöta studenterna kommit att bli en mycket uppskattad administratör. Att hon uppnått sin ambition om en hög servicenivå gentemot de studerande bevisas inte minst av att hon även tidigare år varit nominerad till detta stipendium.
– Det är alltid kul när man får lite extra uppskattning för att man gör ett bra jobb och att det kommer från studenterna själva tycker jag personligen känns extra bra, säger Ingrid M Hansson. Jag tycker om och trivs med mitt jobb och just kontakten och mötena med studenterna är det jag uppskattar mest.
Inget stipendium inom kategorin utbildningsvetenskap delades ut eftersom inga kandidater hade nominerats.