Generationsmöten på folkhögskolor – forskning om lärande över åldersgränser
2025-11-20Vad sker i möten mellan olika åldersgrupper? Hur påverkar dessa möten lärande och sociala relationer? Det ska ett nytt forskningsprojekt undersöka i den svenska folkhögskolan.
– Folkhögskolor har en ovanligt stor åldersspridning jämfört med många andra utbildningar och är en viktig men sällan uppmärksammad arena för generationsmöten, säger Satu Heikkinen docent i sociologi vid Karlstads universitet.
I dagens samhälle är åldersgrupper ofta åtskilda utanför familjen, vilket enligt tidigare forskning bidrar till ålderism och stereotypa föreställningar om yngre och äldre.
– Generationsmöten är viktiga för att motverka ålderism, skapa social sammanhållning och överbrygga generationsklyftor, säger Satu Heikkinen. Folkhögskolor erbjuder en naturlig miljö för sådana möten – inte bara tack vare den breda åldersspridningen, utan också eftersom pedagogiken bygger på utbytet mellan deltagare med olika bakgrund. Möten sker dessutom spontant i informella sammanhang som luncher och boende.
Projektet utgår från begreppet intergenerationellt lärande, som handlar om att olika åldersgrupper lär av varandra genom gemensamma aktiviteter och möten, och syftar till att bidra med ny kunskap om hur åldersgrupper kan lära av varandra.
Genom observationer och intervjuer vid tre folkhögskolor ska forskarna studera hur upplevelser av ålder förändras genom möten, vilka sociala relationer som formas och hur maktrelationer mellan åldersgrupper framträder samt hur dessa olika aspekter kan relateras till intergenerationellt lärande.
Förutom Satu Heikkinen, som leder projektet, deltar forskarna Daniel Persson-Thunqvist och Anders Hallqvist vid Linköpings universitet.
– Projektet ska ge kunskap om hur folkhögskolans praktiker kan främja intergenerationellt lärande, säger Satu Heikkinen. Resultaten blir också relevanta för andra vuxenutbildningar med ökad åldersvariation, som en följd av policyn om livslångt lärande och demografiska förändringar. Teoretiskt bidrar projektet till att utveckla begreppet intergenerationellt lärande och diskutera dess betydelse – bland annat om och hur det kan motverka ålderism.
Projektet Generationsmöten på svenska folkhögskolan: relationer och lärande för livet finansieras av Vetenskapsrådet med drygt 3,8 miljoner kronor för perioden 2026–2028.