Framtidsutbildning inom tjänster
2008-04-04En kombination av ämnen från samhällsvetenskap och teknikområdet utgör grunden för det tvååriga masterprogrammet Service Science. Programmet ges på engelska och vänder sig både till svenska och utländska studenter.
- Behovet av kvalificerad personal med kompetens inom flera områden, ökar på arbetsmarknaden, säger Lars Haglund, programledare sedan årsskiftet. Därför har vi skapat ett masterprogram som förutom kurser inom ett valt huvudområde, även ger kunskaper i hur man gör när man forskar, alltifrån att formulera ett forskningsproblem till hur man organiserar ett projekt.
Man väljer ett huvudområde som är arbetsvetenskap, datavetenskap, företagsekonomi eller informatik. Parallellt med kurserna inom huvudområdet läser man alltså forskningsmetodik, hur man skriver vetenskapligt och hur man organiserar ett forskningsprojekt. Det andra året läggs fokus på forskning om tjänster och tjänsteproduktion. Man genomför även ett examensarbete.
- Idag är nästan alla företag mer eller mindra tjänsteproducerande. Även produktionsinriktade företag arbetar i allt större utsträckning med tjänster som kompletterar och stärker deras konkurrenskraft, säger Lars Haglund. Därför är kunskaper inom just tjänsteforskning värdefulla oavsett framtida arbetsplats.
Kopplingen till senaste forskningen inom tjänsteutveckling är stark, genom anknytningen till Centrum för tjänsteforskning (CTF) inom universitetet. CTF är en av världens ledande forskningsmiljöer inom tjänsteutveckling. I fredags beviljades CTF sammanlagt sex miljoner kronor från EU för dels en professur inom området konsumentdriven förpackningsforskning, dels ett projekt som handlar om att öka företagens kunskap om sina kunders behov och därigenom förbättra träffsäkerheten vid framtagning av nya erbjudanden.