Framtidsgruppen - med rätt att utveckla
2008-11-05Karlstads universitet har tillsatt en framtidsgrupp. Här ska nya idéer om rekrytering och marknadsföring tas tillvara och utveckla begreppet det moderna universitetet.
Det görs många bra satsningar på universitetet för att attrahera studenter. Find your way tour och Nxt KAU är exempel på aktiviteter som tar universitetet till studenterna via nya kanaler. Nu behövs fler initiativ och samarbeten för att stärka samverkan såväl regionalt som nationellt och globalt.
- Framtidsgruppens uppdrag är att presentera konkreta förslag som ska lyfta universitetets attraktionskraft ytterligare ett snäpp, säger Anne-Christine Larsson, universitetsdirektör.
Gruppens arbete kommer att ledas av Patrik Bångerius, Karlstads universitet.
- Idéer och förslag som tas fram i samverkan skapar starka plattformar för utveckling, säger Patrik Bångerius. Det är viktigt att ge sig tid till "brainstorming" kring utveckling, och att det sker i ett öppet klimat. Exempel på det är den framgångsrika Teknikerjakten som bedrivs med både interna och externa aktörer.
Framtidsgruppens sammansättning är gjord med tanke på att fånga upp ungdomars idéer och erfarenhet.
- Det är en bra satsning och glädjande att ungdomsfullmäktige finns representerade, säger Ronak Bozorgi, Karlstads studentkår. För att lyckas med en långsiktig, breddad rekrytering är det viktigt att fånga upp studenternas synpunkter och önskemål.
Framtidsgruppen består av Magnus Grell och Mariyoun Palani, ungdomsfullmäktige, Chaza Nahra, projektledare Teknikcollege, Ronak Bozorgi, Karlstads studentkår, Jan Håkanson, fakulteten för teknik- och naturvetenskap, Dan Edvinsson, kommunikationsavdelningen Karlstads universitet, Caroline Adolfsson Forte, Studentcentrum Karlstads universitet och Frida Johansson, Handelskammaren.
Arbetsgruppen ska driva sitt arbete i nära kontakt med universitetsledningen och fortlöpande informera om sitt arbete. I november 2009 ska en slutrapport om gruppens arbete presenteras.