Fotgängare mest utsatta i trafiken – ny forskning visar på lösningar
2025-05-15Trots att gång är både klimatsmart och hälsosamt visar ny svensk forskning att fotgängare står för en stor andel av alla trafikskador. Äldre personer och kvinnor är särskilt utsatta – och vinterväglag gör situationen ännu värre. Nu pekar en ny avhandling från Karlstads universitet ut tekniska och infrastrukturella åtgärder som kan rädda liv.
En ny avhandling från Karlstads universitet visar att fotgängare är överrepresenterade i svensk olycksstatistik, trots åratal av satsningar på trafiksäkerhet. Fyra publicerade studier ligger till grund för resultaten, där Khabat Amin, doktorand på risk- och miljövetenskap bland annat har analyserat hur olyckor sker, vem som skadas och vilka insatser som kan förebygga dem.
– Det är tydligt att fotgängare inte får det skydd de behöver. Vi måste göra mer för att minska riskerna, särskilt för äldre och kvinnor som drabbas hårdast av bl.a. fallolyckor, säger Khabat Amin.
Bland resultaten framkommer att:
- Fotgängare är den grupp som drabbas av flest personskador i trafiken och drygt 40 % får skador med risk för långsiktiga konsekvenser.
- 12 procent av fotgängarolyckorna sker när fordon backar, ofta med äldre personer som offer.
- Automatisk nödbromsning (AEB) med fotgängardetektering minskar olyckor med upp till 20 procent men det är långt ifrån vad biltillverkarna anger..
- Uppvärmda gångbanor kan förebygga många av de fallolyckor som sker vid halka med drygt 60-100%.
Khabat Amin understryker också vikten av att uppmärksamma så kallade singelolyckor – där fotgängare faller utan att något fordon är inblandad.
– Dessa olyckor syns sällan i trafiksäkerhetsdebatten, men de är oerhört vanliga och ofta leder till allvarliga skador med risk för långsiktiga konsekvenser, säger Khabat Amin.
Avhandlingen betonar att även om tekniken finns, krävs bredare införande av säkerhetssystem och smart infrastruktur. Först då kan fotgängares utsatthet minska på allvar.
Så kan vi skydda fotgängare bättre:
- Automatisk nödbromsning (AEB) i fordon med fotgängardetektering
- Uppvärmda gångytor vintertid
- Fokus på singelolyckor (fallolyckor), inte bara kollisioner
- Analyser av riskgrupper – särskilt äldre och kvinnor

