Förtydligande om borttagen annons i sociala medier
2025-03-24Förra veckan startade årets studentrekryteringskampanj med syfte att väcka intresse för våra utbildningar. En av annonserna innehåller en kort film på en student med hijab och den resulterade i många kommentarer och mejl till universitetet.
Christina Knowles är kommunikationschef och tog beslutet att ta bort annonsen.
– Annonsens kombination av text och bild blev inte bra och ledde till helt andra tolkningar och reaktioner än vad som var vårt budskap. Eftersom kommentarerna var rasistiska, hotfulla och irrelevanta valde vi att ta bort annonsen. Som universitet står vi för ett demokratiskt synsätt som präglas av jämställdhet och mångfald. Vi har ett ansvar att agera när en enskild student blir utsatt, och där det är risk för ökad otrygghet i vår studiemiljö.
Att justera delar av en kampanj utifrån hur materialet tas emot och fungerar är i sig inget ovanligt. Det görs löpande när det behövs och av olika skäl.
– Studenten på bilden är en av våra uppskattade studentambassadörer. Hon förekommer fortfarande på olika bilder i kampanjen, tillsammans med flera andra studenter, och som alla klär sig som de själva önskar och känner sig bekväma med, säger Christina Knowles.
Universitetets kommunikationsavdelning märker av en förändring av klimatet i både Facebook och Instagram, sedan Meta ändrat algoritmerna och sin syn på faktagranskning.

