Fortsatt stort intresse för att finna fysiken
2001-11-26Intresset håller i sig för den årslånga kursen Finna, Förstå, Förmedla Fysik – FFFF. Utbildningen, som hade premiär förra året, vänder sig främst till grundskollärare 4-9 och betonar därför en förståelse av fysik och fysikaliska fenomen, snarare än en teknisk färdighet i att lösa problem. Kursen är unik i Sverige och resulterade förra året i att antalet lärarstuderande som valde fysik mångdubblades.
Tidigare läste lärarstuderande fysikkurs tillsammans med rena fysikstudenter, vilket innebar att nivån på undervisningen var bra mycket högre än vad lärarstudenterna egentligen behövde för sitt yrke. Det ändrades i och med FFFF och fjolårets studenter har spridit sina positiva erfarenheter av kursen. 26 förstahandssökande konkurrerade det här året om de 24 platserna, vilket innebar att ett överintag gjordes för att ge alla sökande möjlighet att läsa kursen.
– Studenterna var som helhet oerhört positiva, berättar Stephen Hwang, professor i fysik och en av kursens initiativtagare. Allt fungerade faktiskt som vi hade hoppats och trott. De delmoment som studenterna kände sig mest nöjda med var när det gavs stor frihet i arbetet. Den här synpunkten har vi därför tagit till oss i årets upplägg. Vi har även valt att i högre grad integrera didaktiken och den verksamhetsförlagda delen i alla delmoment.
Vid förra årets kursstart mötte lärarna en nervös och skeptisk attityd bland studenterna. Många trodde att fysik var så svårt att det inte gick att ta till sig. Under kursens gång försvann dock den negativa inställningen och ersattes av en nyfikenhet på ämnet. Med den positiva bild som tidigare studenter har förmedlat, intog årets studenter redan från början ett mer avslappnat förhållningssätt till fysiken. Studenternas entusiasm har sedan byggts på under kursens gång.
– Jag känner mig hittills mycket nöjd med kursen, berättar studenten Annsofi Andersson och får medhåll av Sara Engsfelt och Anna Jarl-Samuelsson. Det känns mycket spännande att vi först själva ska finna fysiken innan vi får svaren på de teoretiska lektionerna. Jag tror verkligen på idén att arbeta mycket praktiskt och att teorin sedan sammanknyter till vad vi har lärt oss. Dock känner jag mig ovan vid att så mycket arbete sker i grupp, vilket kräver ett stort eget ansvar.
I klassen går även Helena Persson, som på grund av den här kursen valde att byta universitet.
– Tidigare studerade jag till grundskollärare i Örebro och fasade för att börja läsa fysik där. Så fick jag höra tala om den här kursen, som lät för bra för att vara sann. Så för mig blev det då ett lätt val att byta lärosäte. I efterhand ångrar jag verkligen inte att jag tog det här steget, det är i stället det bästa jag har gjort! Då jag nu har berättat om kursen för kompisar i Örebro har de blivit alldeles lyriska och hoppas kunna komma in nästa år.