Förståelsen av IT-system handlar inte bara om teknik – hur de uppstår är lika viktigt
2024-06-18Demokratisering av IT-systemdesignprocesser har länge varit en brännpunkt inom fältet deltagande design. Malin Wik, nybliven doktor i informatik vid Handelshögskolan, har i sin avhandling ”Prototyping with purpose: Increasing participatory design with malleable interactive prototypes” undersökt användares deltagande i systemdesign.
Malin Wik, förklara vad demokratisering av IT-systemdesignprocesser innebär
– På 1970-talet höll man på med demokratisering av IT-systemdesignprocesser på arbetsplatser där man inte hade haft IT tidigare. När IT skulle införas kunde man se att ledningen hade ett mål och att de anställda kanske inte var överens om att det var det bästa för dem. Det är kopplat till att man inte ser sitt arbete som enbart en inkomstkälla utan kan få ut något mer än att bara gå dit och göra det man ska – det kan vara något meningsfullt och med en yrkesstolthet man gärna vill värna om. Då var det viktigt att man kunde få ut det meningsfulla även om arbetsplatsen införde IT. Så demokratiseringen av IT-system handlade om att de anställda skulle få vara med och ha en åsikt och också kunna påverka införandet av IT.
Vad har du undersökt i din avhandling?
– Jag har utgått ifrån perspektivet hur man som medborgare skulle kunna delta i en IT-designprocess eller få kunskaper om att du kan delta i IT-systemdesign, förklarar Malin Wik. Systemen påverkar oss alla - exempelvis hur vi kommunicerar med varandra eller med myndigheter, eller då ett recept ska förnyas eller hur du kan följa ditt barns skolgång i en plattform.
Hur gick du till väga i din studie?
– Det var främst två delar, säger Malin Wik. Dels så samskapade jag och medborgare en prototyp för ett system där användare skulle kunna navigera sig i lokalerna på sjukhuset i Karlstad och dels genomförde jag ett projekt på en gymnasieskola där eleverna fick gå in i rollen som designers och meddesigners. I båda fallen fick de praktiskt använda och skapa prototyper och prata med designern under tiden prototypen användes. Vi kunde sedan direkt göra ändringar som deltagarna tyckte skulle göra prototypen bättre.
Det finns ett värde i att lära unga människor att IT-system inte bara uppstår utan att de skapas av någon. Att få kunskap om att det fungerar på det sättet och att man kan vara med i den processen och påverka är viktig då mycket av utbildningen om IT i skolorna handlar om det tekniska.
– Det är i mötet mellan teknik och människa som det uppstår problem och då behöver man ha med båda delarna för att det mötet ska bli nyttigt och givande och att det medför mer än bara de saker vi måste utföra, säger Malin Wik.
Vad har du kommit fram till?
– Då jag riktar mig till fältet deltagande design är det ett argument för den här typen av prototyping. Man kan bättre förstå det man uttalar sig om genom att använda prototyper och det gör också att man kan vara med på ett praktiskt sätt och ta fram designen av ett IT-system. Jag riktar mig även till utbildningsväsendet, och menar att sådana här formbara och interaktiva prototyper tydliggör den framtida IT-användningen för elever, vilka roller användaren och IT-systemet har under en interaktion samt möjliggör för elever att uppleva demokratiskt utformade IT-systemdesignprocesser.
På vilket sätt kan din forskning användas?
– Alla elever ska få med sig exempelvis programmeringskunskaper - och det är viktigt - men jag hävdar att det inte är så att majoriteten av eleverna som går ut gymnasiet kommer att arbeta som programmerare, säger Malin Wik. Det är inte bara de kunskaperna de behöver. Mina slutsatser utgör ett starkt argument för skolpolitiker att föra in ett vidare perspektiv på digital kompetens i läroplaner och för skolledare och lärare att överväga hur undervisningen kan utformas.