Första steget mot företag
2010-04-20Det är lite ovanligt att en humanistisk forskare vars innovation är en synvända snarare än en produkt får medel från Innovationsbron. Men det är precis vad Cecilia Nahnfeldt, lektor vid Centrum för genusforskning, har fått.
- Det handlar om en kvalitetssäkring genom märkning av arbetsplatser och certifiering av organisationskonsulter, som arbetar med temat balans mellan familjeliv och arbetsliv. Man kan jämföra det lite grand med kravmärkningen för ekologiska varor, säger Cecilia Nahnfeldt.
Företagsidén bygger på flerårig forskning om hur organisationer hanterar och belyser medarbetares problematik att pussla samman familjelivet och arbetet. De senaste åren har forskningen bedrivits i projektet Jämväxt. När nu en finansiär går in med medel för att göra en marknadsanalys är det första steget från forskning till en avknoppad affärsidé.
- Målsättningen är att kunna starta ett företag. Därför använder jag mig av Inova inkubatorverksamhet och universitetets funktion för innovationsstöd.
De nu beviljade medlen, 45 000 kronor, får Cecilia Nahnfeldt från Inova samarbetspartner Innovationsbron. Organisationen har som uppgift att hjälpa forskare att kommersialisera sina idéer. Pengarna ska användas för att under fyra månader göra en djupare marknadsanalys. Därefter redovisas arbetet och företaget kan gå vidare till nästa steg i Innovationsbrons program för att föra ut forskningsidéer.
- Det är roligt att få kontakter med potentiella kunder. Jag var med på Affärsresan i slutet av mars och ställde ut med företagsidén under namnet Balansa. Då märkte jag att det finns ett verkligt intresse bland både konsulter och arbetsgivare.