Första kullen grundlärare i fritidshem tar examen och är eftertraktade på arbetsmarknaden
2025-05-28I juni tar den första kullen studenter från grundlärarprogrammet med inriktning mot fritidshem vid Karlstads universitet examen. Det är en viktig milstolpe både för universitetet och för fritidshemmen i regionen, där behovet av utbildade pedagoger är stort. Bland de nyutexaminerade finns Emma Lind och Alexander Olsson, som redan säkrat sina första anställningar.
– Nästan alla i klassen har fått jobb redan innan examen, säger Emma.
Emma börjar sin tjänst som grundlärare i fritidshem på Vålbergsskolan i Karlstad veckan efter examen. Alexander påbörjar i augusti sitt nya arbete på Götetorps skola i Hammarö, där han kommer att arbeta både inom fritidshemmet och som idrottslärare.
– Det känns riktigt bra. Jag är peppad inför hösten och ser fram emot att använda det vi lärt oss i praktiken, och att få lön istället för CSN, säger Alexander med ett skratt.
Utbildning som möter ett verkligt behov
Utbildningen startade 2022 som ett svar på den tydliga efterfrågan från Värmlands kommuner, där bristen på utbildade lärare i fritidshem länge varit stor. Programmet omfattar 180 högskolepoäng och ger behörighet både som grundlärare i fritidshem och som lärare i idrott och hälsa för årskurs 1–6.
– Det är fantastiskt att se den första kullen ta examen. Att ha följt deras utveckling, både som individer och som pedagoger, har varit oerhört givande. Många har växt enormt i sitt ledarskap, säger Peter Carlman, programledare.
Av de 53 studenter som påbörjade programmet är idag 25 kvar, inklusive några med studieuppehåll. Gruppen har utmärkt sig genom jämn könsfördelning och en bred variation i ålder och livserfarenhet.
– Vi har en stark idrottsmiljö här vid universitetet, vilket är en stor tillgång för utbildningen, säger Peter. Dessutom integreras estetiska ämnen som en röd tråd genom hela programmet. Studenterna har till exempel arbetat med att förena matematik och musik eller drama och svenska.
Fritidshemsforskningen vid universitetet är ytterligare en styrka. Redan nu planeras fokusgrupper med de nyutexaminerade för att samla in deras erfarenheter och vidareutveckla utbildningen.
– Vi vill att utbildningen, tillsammans med forskningen, ska bidra till att stärka och utveckla fritidshemmen, både som verksamhet och som viktig del av barns vardag, säger Peter.
Från vikarier till trygga pedagoger
Både Emma och Alexander arbetade tidigare som vikarier inom fritidshem. När de fick höra att utbildningen skulle starta i Karlstad, nära hemorterna, tvekade de inte att söka.
– Jag tyckte jobbet var roligt men fick bara förlängt termin för termin. Jag insåg att en utbildning var nödvändig för att få en fast tjänst, säger Alexander.
– Att jobba med barn och få följa deras utveckling är det finaste med yrket, säger Emma. Utbildningen har varit både givande och förberedande. Jag känner mig redo att börja arbeta, även om jag kommer att sakna studentlivet och särskilt alla praktiska moment i utbildningen, som alla skogsutflykter och idrottsaktiviteter.
Båda beskriver hur de vuxit i sin pedagogiska roll under utbildningen.
– Jag har utvecklats mycket inom ledarskap och specialpedagogik, särskilt i hur jag bemöter barn och anpassar undervisningen, säger Emma.
– Tidigare testade jag mig ofta fram utan tydlig riktning i mina undervisningsmoment. Nu vet jag hur undervisning ska planeras och genomföras på ett strukturerat sätt, säger Alexander.
”En trygg punkt i barnens liv”
Emma och Alexander betonar båda fritidshemmets viktiga roll i barns vardag som en plats för trygghet, uppmuntran och utveckling.
– Vi finns där från tidig morgon till sen eftermiddag. Det gör att vi blir en trygg vuxen i elevernas liv och blir en väldigt viktig del av deras vardag och uppväxt, säger Emma.
– För vissa barn blir fritids en plats där de får lyckas på ett annat sätt än i klassrummet. Vi kan göra saker med dem som det inte finns utrymme att göra i skolan och erbjuda dem andra möjligheter att lära och utvecklas på samt påverka deras fritid. Där kan vi göra verklig skillnad, tillägger Alexander.



