Forskningsprojekt om miljömoraliskt lärande
2005-01-26Naturmöten och miljömoraliskt lärande, är titeln på ett forskningsprojekt som nyligen tilldelats drygt fyra miljoner från Vetanskapsrådet. Syftet är att undersöka exkursionsskulturen, friluftskulturen och den utomhuspedagogiska kulturen för att belysa hur miljömoraliskt lärande är invävda i dessa olika former av naturmöten.
Forskningsresultaten ska ge en referensram för medvetna miljöetiskt motiverade val utifrån olika utbildningsaspekter när det gäller naturmöten för hållbar uveckling. Man vill genom detta projekt fördjupa det vetenskapliga kunskapsunderlaget för miljömoraliskt lärande. Frågor som kan vara vägledande i arbetet är; finns det någon miljömoral som leder till hållbar utveckling, och kan man lära ut sådan miljömoral i till exempel skolan?
Därpå följer också frågor om vilken roll konkreta naturmöten har för en sådan pedagogik och om det finns traditioner i till exempel svenskt friluftsliv som går att bygga vidare på för detta.
Vid Karlstads universitet kommer Klas Sandell, universitetslektor i kulturgeografi, att ansvara för projektet, som genomförs i ett samarbete med kollegor vid Örebro och Uppsala universitet.