Forskningskonferens om samhällskunskapsdidaktik
2009-03-13Landets första forskningskonferens om samhällskunskapsdidaktik äger rum vid Karlstads universitet, 16-17 mars. Syftet är att inventera forskningsläget samt jämföra med situationen i Norge och Danmark.
- Vi ser det som viktigt att den vetenskapliga forskningen med ämnesdidaktikisk inriktning knyts samman med skolämnet och lärarutbildningsämnet samhällskunskap, säger konferensansvarige Hans Lödén, universitetslektor i statsvetenskap. Inom naturvetenskap och i ämnen som svenska och historia har ämnesdidaktisk forskning en självklar plats. Blockämnet samhällskunskap har hittills saknat denna förankring. En sådan skapas nu, inte minst tack vare de projekt som pågår inom FLHS, Forskarskolan för lärare i historia och samhällskunskap.
Konferensens primära syfte är att inventera det nationella forskningsläget vad gäller ämnesdidaktisk forskning med relevans för samhällskunskap. Dessutom jämförs läget i Sverige med motsvarande situation i Norge och Danmark. Agneta Bronäs, Stockholms universitet presenterar en översikt över det svenska forskningsläget, Theo Koritzinsky, Høgskolen i Oslo och Torben Spanget Christensen, Syddansk universitet, Odense bidrar med motsvarande översikter för respektive hemland.
Cirka 15 papers presenteras vid konferensen. Exempel på ämnen som behandlas är Deliberativa samtal med killar på yrkesprogram - går det?, EU-undervisning i högstadiet som exempel på vad som kan styra stoffurvalsproblematiken och undervisningsstrategierna samt Samhällskunskapsläraren och betygsättningen.
Konferensen avslutas med en paneldebatt runt frågan Var står samhällskunskapsdidaktiken idag? Paneldeltagare är Agneta Bronäs, Torben Spanget Christensen, Anders Broman, doktorand i statsvetenskap och Bengt Schüllerqvist, docent i historia och föreståndare för FLHS.
Konferensen arrangeras av FLHS och CSD, Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik.