Forskningsgrupper: Vad fungerar och varför?
2025-09-26Tillsammans med en forskargrupp vid Charles Sturt University i Australien driver forskargruppen SOL* vid Karlstads universitet forskningsprojektet APPLES. Målet är att ta reda på vad som kännetecknar en framgångsrik forskargrupp. De preliminära resultaten från de nordiska länderna visar att den faktor som forskare själva anser viktigast är att grundläggande strukturer finns på plats – finns inte det så går det inte att få till en effektiv forskargrupp.
– Många forskare tillhör någon forskargrupp, men det finns lite kännedom om vad som gör en forskargrupp effektiv och hur det gynnar den enskilde forskaren och dess kapacitet att producera högkvalitativ forskning, säger Lennart Karlsson, doktorand i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet. Våra preliminära resultat från de nordiska länderna pekar på vikten av att grundläggande strukturer finns på plats.
Grundläggande strukturer handlar bland annat om tekniska förutsättningar, fasta mötestider, att man träffas kontinuerligt och har en bra ledning med tydlig agenda.
– Strukturerna behövs för att forskarna ska känna sig motiverade att delta tillsammans med andra. Det behövs öppenhet i en respektfull miljö där man litar på, och supportar, varandra och där man kan tänka fritt och ha olika perspektiv.
Tillsammans med flera kollegor inom forskargruppen SOL studerar Lennart Karlsson forskningsgrupper och dess medlemmar för att avgöra vilka faktorer som bidrar till en effektiv forskningsgrupp samt till kollektiv och individuell utveckling inom dessa grupper. Forskarna inom SOL har nu avslutat den första fasen där de kategoriserat enkätstudiens svar från forskare i de nordiska länderna.
– Vi använder en bred definition av forskningsgrupper. Forskningsgrupper inkluderar alla grupper som deltar i forskningsaktiviteter som ett kollektiv. Dessa aktiviteter kan inkludera läsgrupper/cirklar, kollegial granskning, forskningsprojekt eller reflektioner kring forskningsinsatser. Vår definition av effektivitet relaterar huvudsakligen till förmågan att producera ett önskat eller avsett resultat.
Samarbete med Australien
Forskningsprojektet APPLES genomförs som parallella studier med fokus på två områden: Australien och de nordiska länderna. Anette Forssten Seiser, docent i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet, deltar även hon i forskningsprojektet.
– Allt startade egentligen med en fråga om hur man stöttar juniora forskare på bästa sätt. Jag har flera kontakter med australienska forskare som även de handleder juniora forskare och vi hade liknande funderingar, även om Australien hade börjat titta på frågorna. Sent på hösten 2023 hade vi ett första gemensamt möte om att starta forskningsprojektet. Att dessa två studier genomförs samtidigt och med liknande syften och forskningsfrågor skapar möjligheter för djupare kunskap och förståelse samt internationella jämförelser. Vi kommer nu att gå vidare med att analysera svaren från den första fasen och jämföra med analyser från våra forskarkollegor i Australien.
Mer information
*SOL står för Skolutveckling, Organisation och Ledarskap.
I forskningsprojektet APPLES medverkar följande forskare från SOL vid Karlstads universitet: Ami Cooper, adjunkt i pedagogik, Anette Forssten Seiser, docent i pedagogiskt arbete, Ann-Britt Enochsson, professor i pedagogiskt arbete, Ingela Portfelt, lektor i pedagogiskt arbete, Lennart Karlsson, doktorand i pedgogiskt arbete, Madeleine Wiker, lektor i idrottsvetenskap och doktor i pedagogiskt arbete, samt Thomas Blom, lektor i pedagogiskt arbete.
De australiensiska forskarna tillhör Charles Sturt University och är en del av forskargruppen PPLE – Professional Practice Learning and Education.
Läs mer om forskningsprojektet APPLES.
Läs mer om forskargruppen SOL.