Forskning för verksamma lärare
2001-10-25Karlstads universitet har nu inrättat sitt tjugonde forskarutbildningsämne: pedagogiskt arbete. Syftet är att erbjuda yrkesverksamma lärare möjlighet att gå forskarutbildning samt att öka forskningen om den praktiska, konkreta verksamheten i förskola och skola. Ämnet ingår i den nationella forskarskolan i pedagogiskt arbete där Karlstads universitet samarbetar med fem andra lärosäten.
Anders Arnqvist, docent i pedagogik, är en av drivkrafterna bakom det nya forskarutbildningsämnet.
- Pedagogisk forskning har ägnat sig för lite åt de praktik-nära frågorna i pedagogisk verksamhet, säger han. Dessutom har stora delar av lärarkåren inte varit behörig att söka forskarutbildning i de traditionella ämnena. Genom inrättandet av pedagogiskt arbete som forskarutbildningsämne vill vi erbjuda yrkesverksamma lärare fortbildning och samtidigt öka forskning som tar sin utgångspunkt i frågor som rör lärande i skola och i andra pedagogiska verksamheter.
Pedagogiskt arbete kommer att ha en mångvetenskaplig prägel. Flera olika perspektiv kommer att läggas på pedagogisk verksamhet; historiska, sociala, psykologiska etc.
- Det är naturligt eftersom även lärarutbildningen är mångvetenskaplig till sin karaktär. En doktorand kan lika gärna välja att studera praktiskt pedagogiskt arbete inom statsvetenskap som inom engelska eller religionsvetenskap.
Till en början antas doktorander inom ramen för den nationella forskarskolan. Där samverkar Karlstads universitet med fem andra lärosäten, nämligen de i Umeå, Linköping, Malmö, Falun/Borlänge och Kristianstad. Umeå universitet är värduniversitet för denna nationella forskarskola.
- Forskarskolan i sin helhet har fått 133 ansökningar till de utannonserade doktorandtjänsterna, berättar Anders Arnqvist. Tjugo av dessa vill gå sin forskarutbildning hos oss. I november kommer vi att anta en eller kanske två av dessa. På sikt hoppas vi också att vi kan utöka vårt samarbete med kommuner och andra i omvärlden när det gäller doktorandtjänster och forskning.
Det var i regeringens proposition om ny lärarutbildning (våren 2000) som dessa delvis nya grepp lanserades. Vid sidan av en förändrad lärarutbildning gav man direktiv om en nationell forskarskola i pedagogiskt arbete och en i naturvetenskapernas och teknikens didaktik. Karlstads universitet deltar även i den senare. Under 2004 ska den nya lärarutbildningen och forskningen utvärderas.