Forskning till nytta i skolan
2008-06-02Hur kan den praktiknära skolforskningen utvecklas? Det diskuterades under en konferens vid Karlstads universitet. Inbjudna var politiker, rektorer och skolchefer.
- Den praktiknära skolforskningen är i många avseenden outvecklad. För att komma vidare måste forskar- och skolvärlden finna mötesplatser och samproducera. Vi vill inte lägga fram ett färdigt koncept. Men vi tror på en gemensam forskarskola. Det skulle ge utrymme för lärare att forska om och utveckla undervisningens praktik i skolorna samt den pedagogiska verksamheten i förskolorna. Genom att samverka kan Värmland bli bäst i Sverige på denna typ av forskning, säger Kenneth Nordgren, prodekan i Lärarutbildningsnämnden vid Karlstads universitet.
Den utbildningsvetenskapliga forskningen och skolan har ett ömsesidigt intresse av att utveckla samarbetsarenor. Det skulle göra det lättare för yrkesverksamma lärare att forska om den egna verksamheten.
- Regeringen har inlett en satsning på licentiandutbildningar för lärare. Det är en form av forskarstudier som kan kombineras med undervisning. Vi har fått deras uppdrag att i höst starta en forskarskola för yrkesverksamma lärare i historia och samhällskunskap samt en i naturvetenskap, matematik och teknik. Nu vill vi gå vidare och tillsammans med skolan forma en forskarutbildning för fler ämnesinriktningar och stadier. Det ställer krav på samverkan kring inriktning, innehåll och deltagarnas arbetsvillkor.
- Den forskarutbildade läraren kan vara en stor tillgång i skolan. Men det är viktigt att kompetensen inte försvinner någon annanstans. Den måste ut i verksamheten. Det är där den gör störst nytta. Skolorna är intresserade av vår idé och vi kommer nu att gå vidare med mer konkreta diskussionerna, säger Kenneth Nordgren.
Konferensen arrangerades av Lärarutbildningsnämnden och Regionalt Utvecklingscentrum, RUC, vid Karlstads universitet.