Forskning med kundfokus
2003-10-03Vad krävs av en förpackning för att den ska skapa värde för kunden? Att sätta användarens upplevelse av förpackningen i fokus och lyssna på hennes behov och önskemål är A och O för forskarna vid Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet.
En telefon utan abonnemang blir varken värdefull eller användbar för den som äger den. Detsamma gäller förpackningar. En förpackning som inte skapar ett värde för konsumenten är en tämligen värdelös förpackning. Men vad är det då som skapar värde och vilka tjänster är vi som konsumenter beredda att betala för?
Förpackningen som tjänst utgör en grundstomme i det nya forskningsprogrammet ”Förpackningars egenskaper och funktion” vid Karlstads universitet. Här spelar forskningen inom CTF, Centrum för tjänsteforskning, en viktig roll.
– Det vi inom CTF hela tiden förordar är att utgå från kundens behov och önskemål och sedan skapa produkter utifrån dessa. Inom förpackningsbranschen har man traditionellt gått i motsatt riktning, säger Anders Gustafsson, docent vid Centrum för tjänsteforskning.
Martin Löfgren är doktorand vid CTF och en av dem som forskar kring förpackningen som tjänst. I samarbete med Packforsk har han studerat hur vi som konsumenter upplever förpackningen i dagligvaruhandeln. Undersökningen bygger på en enkätundersökning som skickats ut till 1 500 slumpvis valda svenskar.
Syftet med studien är att undersöka hur konsumenten upplever en förpackning och vad som är viktiga värden för just honom eller henne. Det handlar till exempel om hur viktigt det är för kunden att utseendet stämmer överens med innehållet i förpackningen, att förpackningen inte läcker, att den är återvinningsbar, estetiskt tilltalande och lätt att öppna.
– Att förpackningen ska skydda varan och hålla tätt kan ses som baskrav. Men i vissa fall kan förpackningens tjänster uppfattas som något negativt, till exempel om förpackningen har alltför många funktioner som kunden inte har någon nytta av, säger Martin Löfgren.
Han har fått in över 700 enkätsvar, vilket är ett tydligt tecken på att detta är en fråga som engagerar. Som motvikt till kundens upplevelse av förpackningar har Martin Löfgren även intervjuat förpackningsutvecklare på olika företag, bland annat Coop Sverige och Schwarzkopf & Henkel. Materialet kommer under hösten att analyseras och därefter sammanställas i en licentiatuppsats som beräknas vara klar i början av nästa år.
– Att studera förpackningar ur ett tjänsteperspektiv är viktigt av flera skäl. Ett skäl är att förpackningar är något som kan ha flera funktioner. Förpackningen är något som upplevs. Att anlägga ett tjänstesynsätt innebär att värdeskapandet fokuseras.