Forskarvärlden möter näringslivet
2008-10-31CTF, Centrum för tjänsteforskning, vid Karlstads universitet vill öka kännedomen och närvaron i värmländska näringslivet. Det sker genom ett fördjupat samarbete med industriklustren Stål- och verkstad, Paper Province, The Packaging Arena och Compare.
CTF har ett utbrett samarbete såväl internationellt som nationellt både med andra lärosäten och med företag. Samtidigt har samarbetet med det regionala näringslivet inte fått lika stort utrymme.
- Vi har kanske varit lite dåliga på att nå ut till företagen och industrin i Värmland. Tillsammans med industriklustren Stål och Verkstad, Paper Province, The Packaging Arena och Compare fördjupar vi nu ett samarbete för att öka kännedomen om CTF och vår verksamhet hos de värmländska företagen. Det är först nu det är möjligt tack vare satsningar från Region Värmland och EU:s strukturfonder, säger professor Anders Gustafsson vid CTF.
Som ett första steg i detta samarbete bjöd CTF tillsammans med Stål- och verkstadsklustret in till en workshop den 21 oktober.
- Ett perfekt tillfälle till dialog där forskarvärlden kan uppdatera oss om den kompetens som finns inom CTF och aktuell forskning som pågår just nu. Men här ges också företagen möjlighet att berätta hur tankarna går ute i industrin, vilka problem man brottas med och liknande frågor, säger Jan-Erik Odhe, verksamhetschef Stål och Verkstad.
Ämnet för den första workshopen ligger i tiden; Tjänsteinnovationer i verkstadsindustrin. Traditionellt varuproducerande verkstadsföretag har under de senaste åren mött en allt hårdare konkurrens. Främst har länder i Asien med Kina och Indien i spetsen kapat åt sig marknadsandelar, mycket beroende på framförallt lägre produktionskostnader.
- Ett sätt att möta denna konkurrens är att koppla olika tjänster till den ursprungliga produkten och därigenom differentiera sig. Det här är ett forskningsområde som inte undersökts så mycket ännu och det finns kunskaps- och resursbrister om hur man kan utveckla och implementera tjänsteinnovationer i sin verksamhet, säger docent Lars Witell, CTF.
Eftersom tjänsteinnovationer är ett relativt nytt fenomen inom verkstadsföretag finns stora möjligheter att både åstadkomma radikala innovationer och att vidareutveckla de tjänster och den service som idag erbjudas kunderna. Detta kräver att en tjänste- och kundorienterad kultur utvecklas samtidigt som operativa modeller och arbetssätt för tjänstekonceptet utvecklas och introduceras.
- Det här är ett första steg till ett ökat samarbete som vi tror kommer leda till framtida utvecklingsprojekt och skapa ett mer uthålligt och konkurrenskraftigt värmländskt näringsliv, säger Jan-Erik Odhe.