Forskarutbildning i analytisk och fysikalisk kemi håller hög kvalitet
2022-01-11Nu har UKÄ, Universitetskanslerämbetet, lämnat sin slutrapport för granskning av forskarutbildning i analytisk och fysikalisk kemi. I båda ämnesinriktningarna får Karlstads universitet omdömet hög kvalitet.
- Vi är mycket nöjda med UKÄ:s bedömning, den visar att ämnets kvalitetsarbete och fakultetens forskarskola håller hög kvalitet, säger Jan van Stam, ämnesföreträdare i kemi och professor i fysikalisk kemi. Det har också varit mycket lärorikt för mig och Torgny Fornstedt, professor i analytisk kemi, som var med i respektive bedömargrupp. Vi delar gärna med oss av våra erfarenheter.
Fysikalisk kemi
I beslutet skriver UKÄ att det finns tillräckligt många handledare med hög vetenskaplig och pedagogisk kompetens i förhållande till antalet doktorander, men ledningen behöver ta ett långsiktigt ansvar för rekrytering av forskarhandledare och doktorander i ämnet. De nationella och internationella samarbeten som redovisas är också en styrka. Vidare poängteras också att forskarutbildningsmiljön är välstrukturerad och organiserad i forskarskolor som ger doktoranden god tillgång till handledning, kurser, nätverk, och seminarieverksamhet. Det finns en relativt god tillgång på instrument vid lärosätet och de många samarbeten som fysikalisk kemi deltar i ger också doktoranden tillgång till ett brett metodutbud. Detta anser bedömargruppen är en styrka i forskarutbildningsmiljön. Den individuella studieplanen har en styrande roll för forskarutbildningen och detta framhålls både i självvärderingen och intervjuerna. Bedömargruppen anser att detta är mycket värdefullt för forskarutbildningens kvalitet.
Analytisk kemi
Båda bedömningsgrunderna personal och forskarutbildningsmiljö håller tillräckligt hög nivå för att säkerställa god forskarutbildning. Handledarunderlaget står i dagsläget i proportion till utbildningsomfånget, men bör utökas om antalet doktorander ökar markant och för att säkra den framtida tillgången på huvudhandledare. Den begränsade storleken på forskarutbildningsmiljön kompenseras av en forskarskola i NT och ett omfattande samarbete med både industri och annan akademi inom och utom landet. Sammanfattningsvis får doktoranderna möjligheter att uppfylla lärandemålen för utbildningen.
Fokus forskarutbildning
Förutom granskning av svenska lärosätens forskarutbildningar genomför UKÄ temaprojektet Fokus forskarutbildning där man undersöker forskarutbildningen ur olika aspekter. UKÄ studerar studenternas intresse för forskarutbildningen i Sverige, lärosätenas dimensionering av forskarutbildningen och samhällets behov av forskarutbildade. Trots att lärosätenas intäkter för forskning och utbildning på forskarnivå har ökat betydligt har forskarutbildningens omfattning inte ökat under de senaste 10 åren. Och andelen i den svenska befolkningen som påbörjar en forskarutbildning har minskat samtidigt som forskarutbildningen i Sverige i hög grad rekryterar internationellt. Totalt 7 080 utländska doktorander avlade doktorsexamen under åren 1998–2012. 64 procent av männen och 58 av kvinnorna hade lämnat Sverige tre år efter examen.
Läs mer om granskning av forskarutbildning på
https://www.uka.se/