Förpackningen som stoppar pirater
2003-11-24Att en hundralapp ska vara svår att kopiera är en självklarhet. Men många andra saker behöver också skyddas mot piratkopiering. Kända varumärken kan förlora både intäkter och anseende när piraterna slår till. Det bästa vore förstås om konsumenten själv kunde avgöra om en produkt är original eller kopia.
Att införa olika säkerhetselement i produktens förpackning kan vara ett mycket effektivt sätt att stoppa piraterna, menar professor Luciano Beghello. Och han borde ju veta. Under sju års tid arbetade han på Tumba bruk med att införa de många kopieringsskydd som finns i våra sedlar idag. Luciano Beghello är numera professor i pappersteknik på kemiteknik vid institutionen för kemi, Karlstads universitet. Han presenterade en av möjligheterna för framtidens funktionella förpackningar på seminariet PacSem den 20 november.
De flesta kanske har sett de små silverskimrande hologram som sitter på en del förpackningar, exempelvis på dataspelsförpackningar. De sitter där för att berätta för konsumenten att det handlar om en laglig och äkta produkt och inte en kopia. Problemet är bara att hologrammen inte längre är särskilt svåra att producera och klistra på sin kopia.
Luciano Beghello presenterade några betydligt mer sofistikerade och effektiva metoder för att stoppa de försigkomna piraterna. Exempelvis kan man med en speciell metod trycka på papper så att färgen förändras när man ser trycket ur en annan vinkel. Här kan konsumenten själv stå för kontrollen. Andra effektiva skydd kräver tekniska hjälpmedel när man ska kontrollera äktheten. Många butiker granskar idag större sedlar med hjälp av UV-lampor. Äkta sedlar har vissa delar tryckta med ett bläck som avger synligt ljus när det bestrålas med det för oss osynliga UV-ljuset. Effekten kallas fotoluminicens. Idag kan man till och med foga in speciella "antennfibrer" redan i själva pappret. Dessa svarar med att sända ut en signal när de utsätts för specifika mikrovågsfrekvenser. Signalen fångas upp av en mottagare och visar att det handlar om äkta vara.
– Starka varumärken förfalskas idag med stora ekonomiska skador som följd. Genom att föra in något eller några av dessa olika säkerhetselement i förpackningar skyddas produkten och dess varumärke. I slutändan gynnas både tillverkare och konsumenter av detta, säger Luciano Beghello.
– Och i den utvecklingen kommer Karlstads universitet att finns med.