Förnyad lärarutbildning
2000-06-06Torsdag den 25 maj presenterade regeringen sitt förslag till en förnyad lärarutbildning för riksdagen. Regeringens förslag går i korthet ut på en ny sammanhållen lärarutbildning och kraftigt ökade resurser till forskning och forskarutbildning.
En ny samlad lärarexamen föreslås ersätta åtta av de nuvarande lärarexamina och omfatta 120 till 220 poäng. Den nya lärarexamen ska bestå av tre utbildningsområden: ett allmänt utbildningsområde ett utbildningsområde med en eller flera inriktningar, plus ett utbildningsområde med specialisering/ar.
Den vetenskapliga basen för lärarutbildningen förstärks kraftigt och anslagen till forskning och forskarutbildning vid lärarutbildningen ska öka under tre år. Bland annat kommer forskarskolor inom området att inrättas. Den nya utbildningen ger universitetet ett vidgat uppdrag.
Enligt både Torbjörn Borgsten, utbildningsledare för gymnasielärarprogrammet, och Gerd Bäckman utbildningsledare för barn- och ungdomspedagogiska programmet, visar propositionen att man ser sammanhang och helheter på ett sätt man inte gjort tidigare.
Torbjörn Borgsten tycker att det finns mycket bra i propositionen och pekar främst på fyra saker.
– Det är bra att det blir en sammanhållen organisation för hela lärarutbildningen och det är bra att utbildningen förändras eftersom samhället runtomkring oss förändras. Att studenterna själva kan forma innehållet i sin lärarexamen är naturligtvis positivt.
Gerd Bäckman glädjer sig åt att regeringen i propositionen visar en attitydförändring gentemot den pedagogiska utbildningen som föreslås bli förlängd.
– Yngre barns lärande uppvärderas och det är en stor och positiv förändring, anser jag. Förslaget att man som yrkesverksam lärare ska kunna läsa specialiseringar och fortbilda sig tillsammans med studenterna, tycker jag också är bra.
Universitetets arbete med att forma en ny lärarutbildning pågår för fullt och institutionernas idéskisser till inriktningar ska vara lämnade till SAMBA-gruppen senast den 9 juni.