Följeforskning av två Communicareprojekt
2011-10-31Cerut, Centrum för forskning om regional utveckling, vid Karlstads universitet har genomfört följeforskning av två Communicareprojekt. Följeforskningen gällde bland annat arbetsformer, genomförande, metoder, resultat och effekter.
Under senare tid har en omfattande samhällsdebatt pågått om behovet av entreprenörskap. Inom de svenska regionalfondsprogrammen för Norra Mellansverige och Östra Mellansverige har man pekat ut en särskild åtgärd, Entreprenörskap. Enligt Strukturfondspartnerskapen i de båda programområdena är frågan om ungas attityder till entreprenörskap en viktig del av denna åtgärd. Communicare, en organisation som utvecklat metoder för att främja det man kallar personligt entreprenörskap, beviljades i början av 2008 medel från Europeiska regionala utvecklingsfonden för projektet Attityd 2010.
Mål och effekter
Projektet omfattar Värmlands, Örebro, Västmanlands, Sörmlands och Östergötlands län. I oktober 2008 träffades ett avtal om att Cerut skulle genomföra följeforskning/utvärdering av Communicares projekt Attityd 2010. Följeforskningen gällde bland annat arbetsformer, genomförande, metoder, resultat och effekter.
Den första frågeställningen kring måluppfyllelsen, att skapa 380 företag inom projektperioden, har inte varit möjlig att verifiera på grund av att processen från idé till företagsstart ofta är mer utdragen i tid. Den andra frågeställningen, som handlar om de långsiktiga effekterna, kan naturligtvis inte ges några definitiva svar, men resultaten visar att det skett en betydande positiv attitydförändring och att denna på sikt kan resultera i nyföretagande.
Jämställdhetsperspektiv
Den tredje frågeställningen, som rör de horisontella målen visar att det funnits en tydlig ambition från projektet att rikta insatser mot i synnerhet unga invandrarkvinnor. Alla projektledare har varit medvetna om jämställdhetsperspektivet och arbetat systematiskt med kvinnliga nätverk och invandrarorganisationer. Slutsatsen är att trots vissa svårigheter att mäta uppfyllelsen av de kvantitativa målen så har Communicareprojektet varit framgångsrikt vad gäller attitydförändringar på lång sikt och vad gäller att uppfylla de horisontella målen. Vidare har projektet skapat en plattform för fortsatt arbete kring entreprenörskap.
Job Collage
Job College startades 1 augusti 2008 i de två distrikten Södermanland/Östergötland och Örebro/Västmanland. Det övergripande målet för projektet är att unga människor som står långt från arbetsmarknaden ska komma in i arbetslivet. Det totala antalet deltagare beräknas till cirka 2 100 personer under hela projekttiden. Syftet med studien är att följa upp och utvärdera Job Colleges verksamhet. I denna studie har både enkät till deltagande ungdomar använts samt intervjuer med ungdomar, medarbetare på Communicare, samt samarbetspartners på olika kommuner och arbetsförmedlingar.
De båda rapporterna Man tar tag i sitt liv och utvecklas som person, Arbetsrapport 2011:5 och Steget till eget, Arbetsrapport 2011:6, finner du på www.cerut.kau.se under publikationer.

