Fokus på konsumenter i ett föränderligt samhälle under Handelshögskolans dag
2023-10-05Vad gäller i ett avtal med en digital influenser och hur ärliga är människor i enkäter som sedan styr hur företag agerar? Det var två av frågeställningarna under Handelshögskolans dag på Karlstads universitet.
Konsumentverkets GD Cecilia Tisell och juristen Emy Gustavsson föreläste om den snåriga djungel som dagens digitala konsumenter utsätts för. Inte minst unga lockas allt mer av att ingå avtal där kostnaderna snabbt kan rusa iväg.
- Utbudet i de globala och digitala affärerna är enormt, sa Cecilia Tisell. De är öppna dygnet runt och det går att jämföra priser och läsa recensioner. Det är det positiva med digitaliseringen. Negativt är att plattformarna har många av alla aktörer – säljare, köpare, jämförelsetjänster, kreditgivare – och deras avtal är ofta svåra att tyda och dessutom kanske på ett annat språk. Kontaktuppgifter är också en bristvara.
- Att kunna fatta kloka och genomtänkta beslut i den här digitala handeln är inte alltid enkelt, sa Emy Gustavsson. Konsumenten ska inte behöva digitalt knuffas runt av ett system. Det ska vara en bra balans mellan företag och konsument
Individanpassad marknadsföring
Digitaliseringen har lett till en omfattande insamling och handel av data. Företag kan skapa digitala tvillingar av konsumenter och läsa av exakt vad de har för preferenser när de handlar. Med den informationen är individanpassad marknadsföring ett enormt verktyg i kampen om kunderna.
- Konsumenternas digitala fotavtryck är en handelsvara idag, förklarade Emy Gustavsson. Företagen kan köpa data från andra aktörer för att på så sätt få en bättre bild av konsumenterna. Det positiva med det är att reklamen blir mer relevant för konsumenterna – men samtidigt blir den också mer kraftfull och kan identifiera sårbarheter hos konsumenterna och sedan använda dem. Exempelvis nätcasinon och kreditföretag är vassa på sådan marknadsföring. De har ofta en tjänst ”som löser alla problem”.
Barn och unga
Ett annat exempel är barn och unga som är en attraktiv målgrupp för marknadsföring och är extra kraftfull då de inte förstår och har dessutom ett högt förtroende för den digitala världen.
- Vet de ens vad ”samtycka” betyder? I Sverige är det 13 år vid GDPR – den rekommenderade är 16 år. Internationellt sett har vi en ovanligt låg gräns, sa Cecilia Tissel.
Avslutningsvis spanade Konsumentverket på några saker som blir allt vanligare i den digitala konsumentvärlden.
- Travis Scotts konsert i spelet Fortnite där han uppträdde för ca 40 miljoner tittare. Att jämföra med Scotts senaste turné som lockade ca 1 miljon besökare.
- H&M har lanserat en virtuell klädkollektion i Loop Island
- Väskföretaget Burberry säljer virtuella handväskor i spelet Roblox
- Virtuell andrahandsförsäljning
Under Handelshögskolans dag föreläste även Katarina Graffman, filosofie doktor i kulturantropologi, på temat Att tro eller att veta? - Hur invanda tankemodeller bromsar oss. En föreläsning kring ett antal metodologiska frågor där idén om den rationella logiken och varför den allt som oftast leder oss fel när vi tror att vi får en förståelse för de fenomen vi vill förstå, inte minst när det kommer till konsumtion och hållbarhet. Slutsatsen är att humaniora och samhällsvetenskap är absolut nödvändiga för att avslöja vad som annars förblir oklart för att förstå den levda verkligheten i all dess komplexitet.
Handelshögskolans Poja Shams, lektor i företagsekonomi, Andreas Prochazka, universitetsadjunkt i civilrätt och Germaine Hillerström, universitetsadjunkt i civilrätt presenterade kortfattat sin forskning.