Fler ungdomar känner till Karlstads universitet
2008-12-19Årets Ungdomsbarometer om studier, framtid och karriär är klar. Kännedomen om Karlstads universitet har ökat till 29 procent i gruppen 15-24 åringar.
Ett av målen med universitetets marknadsföring och rekryteringsarbete är att 30 procent av alla ungdomar år 2009 ska känna till Karlstads universitet. Målet mäts bland ungdomar mellan 15-24 år i undersökningen Ungdomsbarometern. Nu återstår alltså bara en ynka procent.
- I mätningen 2006 var kännedomen 24 procent. Det är en rejäl ökning vi gjort på två år och vi ökar mer än många andra lärosäten, säger Arvid Dahlgren som är biträdande kommunikationschef och ansvarig för rekryteringsarbetet.
Ungdomsbarometern är en årlig undersökning om ungdomars inställning till livet efter gymnasiet. Undersökningen görs av Cosmos Communication AB. I svaren visar det sig bland annat att 71 procent av de tillfrågade vill läsa vidare inom tre år och att de tre mest populära examina att läsa till är civilingenjör, psykolog och civilekonom.
På frågan om "Vilken eller vilka av följande universitet/högskolor känner du till eller har hört talats om" svarar 29 procent att de känner till Karlstads universitet. Av dessa kan var femte tänka sig att studera i Karlstad.
- Vi har lyckats öka kännedomen, vilket är vårt prioriterade mål. Vi ligger även hyfsat bra med i tabellerna över de mest besökta webbplatserna, att ungdomarna säger sig ha sett vår katalog och hört andra berätta om oss.
Hur ska universitet arbeta för att nå målet 30 procent?
- Vi fortsätter med olika satsningar. Under våren får vi en ny webbplats och vi utvecklar hela tiden vårt sätt att kommunicera med målgruppen. Gymnasiedagarna i mars, studenter som bloggar på vår webb och ambassadörsverksamheten är några exempel. "Find your way tour" på Västkusten fungerade bra i somras. Den kommer åter och vi planerar även för en turné i Vintersverige. Vi tror även på en del draghjälp från tioårsjubileet nästa år.