Fler lärare behöver vidareutbildning i teknik
2008-10-22Teknik är ett av de yngsta ämnena i den svenska grundskolan.
- En fördel med ett ungt ämne är att undervisningen inte styrs av gammal kunskapstradition, säger Veronica Bjurulf, doktorand vid Karlstads universitet. En nackdel är att en stor del av lärarkåren endast har lite eller ingen utbildning alls i teknik.
På fredag den 24 oktober disputerar Veronica Bjurulf, uppvuxen i Karlskoga, med avhandlingen "Teknikämnets gestaltningar". I sin forskning om pedagogiskt arbete väcker hon frågor om ett område som tar upp allt större del av vårt liv. Under fem år har hon forskat om lärares arbete med skolämnet teknik. Studien bygger på intervjuer och observationer av lärare i undervisning.
- Lärarnas syfte med undervisningen i teknik skiljer sig åt. Allt ifrån att man undervisar för att ge hantverksskicklighet, till att förbereda eleverna för en framtida karriär som ingenjör.
Veronica Bjurulfs studie visar vidare att ämnet teknik specifikt bidrar till att utveckla vissa förmågor. Genom teknikämnet utvecklar eleverna förmågorna att värdera och testa funktionalitet; precision och noggrannhet samt att bygga, konstruera och montera.
- Jag hoppas att resultaten kan bidra till en diskussion bland lärare, att man blir uppmärksammad på att vad och hur man undervisar påverkar vad eleverna har för möjlighet att lära, säger Veronica Bjurulf.
Disputationen äger rum den 24 oktober kl. 13.00 i Nyquistsalen, 9C203, på Karlstads universitet.