Fler HSV-granskningar med nytt utvärderingssystem
2009-09-23Högskoleverket är nu på det klara med hur utbildningsutvärderingar ska genomföras från och med nästa år. Det innebär tätare utvärderingar, tydligare fokus på resultat och fler möjliga omdömen för en utbildning än tidigare.
- Troligen leder det nya systemet också till mycket arbete för oss på lärosätena, åtminstone inledningsvis, säger rektor Kerstin Norén.
Högskoleverket har fått ett regeringsuppdrag att ta fram ett nytt utvärderingssystem. Det man nu presenterar är svaret på uppdraget. Utvärderingarna ska omfatta alla utbildningar som leder till en examen. Utbildningar på forskarnivå och hur de utvärderas presenteras senare.
Utvärdering oftare, fler omdömen
Med det nya systemet följer att utvärderingarna genomförs oftare. Istället för tidigare sex årscykler övergår man nu till fyraårscykler. Efter utvärderingen får utbildningen omdömet "Utmärkt god kvalitet", "Godtagbar kvalitet" eller "Ej godtagbar". Det sistnämnda omdömet kan jämföras med att få examensrätten ifrågasatt. Utvärderingssystemet ska också vara grunden för en omfördelning där utbildningarna med bäst omdömen också får mer resurser.
Utvärderingarna byggs upp på tre kvalitetsindikatorer; lärandemål och examination, läranderesultat samt studenternas erfarenheter och inflytande. Därigenom skapas en bild av hur väl utbildningarna säkerställer att studenterna når målen i högskoleförordningens examensbeskrivningar.
Självvärderingar och bedömargrupper fortsätter
Precis som tidigare gör lärosätena först en självvärdering, som en utsedd bedömargrupp går igenom. I gruppen ska det finnas ämnesexperter från svenska lärosäten, men även från andra nordiska länder. Bedömargrupperna gör även platsbesök på lärosätena. Det är framförallt när det gäller bedömargruppernas arbete som Kerstin Norén förväntar sig mer arbete.
- Dels är det ju helt nya faktorer att bedöma. Det kommer att ta tid att ta fram metoder för bedömningen. Dels återkommer utvärderingarna oftare, vilket i sig borde ge mer arbete. Samtidigt kommer det att behövas utbildning, både av bedömare och av dem som ska bedömas.
Enligt Kerstin Norén ställer det nya systemet krav på en större professionalitet hos bedömarna.
- Att mäta hur olika lärandemål förhåller sig till vår examensordning är en helt ny och svår uppgift. Risken är att några få experter blir väldigt belastade i tätt återkommande utvärderingar.
Förberedelserna igång
När utvärderingarna drar igång nästa år är det preliminärt samhällsvetenskapliga utbildningar som är först ut. Ordningen mellan utbildningarna kommer att fastställas inom kort. Vid Karlstads universitet startar nu arbetet med att se till att alla berörda får kunskap om hur utvärderingarna ska gå till. Kvalitetsrådet kommer också att ta fram en handlingsplan för hur universitet ska anpassa sig till det nya systemet.