Fler fuskare upptäcks
2006-03-28Fler fall av fusk upptäcks på högskolor och universitet i landet. Det gäller också för Karlstads universitet.
Högskoleverket sammanställer årligen statistik över högskolornas disciplinärenden. Nu har siffrorna för år 2005 presenterats och de visar på att antalet upptäckta fall av fusk fortsätter öka. Detta förhållande gäller också vid Karlstads universitet. Universitetets disciplinnämnd hanterade under 2005 29 studenter, som hade blivit misstänkta för att på något sätt ha fuskat. Motsvarande siffra för 2004 var 19 studenter.
Vanligast att kopiera texter
Det är främst plagiering som dessa studenter har gjort sig skyldiga till. De har till sina inlämningsuppgifter, uppsatser och examensarbeten kopierat texter från andras arbeten utan att tala om varifrån texterna är hämtade. Det kan handla om enstaka stycken men också om större delar av ett arbete.
- Oavsett hur mycket eller litet en student ”lånar” i dessa sammanhang, måste det anges varifrån uppgifterna är hämtade för att man inte ska göra sig skyldig till ”stöld”, säger Lena Fries, chef för Studentservice och föredragande i disciplinnämnden.
Om disciplinnämnden efter utredning och eventuellt samtal direkt med den misstänkte studenten kommer fram till att fusk har förekommit och att det funnits en avsikt att vilseleda eller lura examinator, blir studenten dömd till varning eller avstängning. Den längsta avstängningen kan röra sig om sex månader, enligt högskoleförordningen.
Fuskande studenter varnas
Karlstads universitet hanterade 29 studenter under 2005, varav 12 blev avstängda, 12 blev varnade och 5 lämnades utan åtgärd.
Nyligen uppmärksammades ett fall där sex internationella studenter på samma kurs plagierat bortåt 90 procent av sina inlämningsuppgifter från internet, utan att nämna källor. Studenteras fall avgjordes nyligen i disciplinnämnden och de får en varning. Nämnden tar hänsyn till att de uppger att de inte förstod hur uppgiften skulle göras och att de från sina hemuniversitet är vana vid att få hämta texter från internet utan hänvisningar. Nämnden anser dock att studenterna fått information på kursen om hur uppgifterna skulle göras och hur man anger källor.
- Det är viktigt att vi fortsätter arbetet med metodträning och vetenskaplig skolning, allt från grundkursnivå upp till avancerade utbildningar på D-nivå och doktorandkurser. Det är inte minst studenterna själva som ogillar om medstudenter försöker komma lindrigt undan och skaffa sig poäng på andras bekostnad. Det är tillåtet att hämta inspiration och texter från internet till sina uppsatser och examensarbeten men det ska redovisas var man hämtat materialet, säger Lena Fries.
Hennes erfarenhet är att studenterna ofta blir förlägna när man frågar om det skulle vara OK att låna ur deras egna arbeten utan att tala om vem som först skrev det. Man har sällan sett på saken ur det perspektivet.
Studentkåren vill se ändring
Studentkårens vice ordförande för utbildningsfrågor, Anna-Karin Högfeldt, fick möjligheten att vid en informationsdag för regionens studie- och yrkesvägledare tala fritt om livet som student. Framförandet kom att handla om vikten av att man redan på gymnasiet tar tag i frågor om plagiering, referat och citat. Det är ofta där detta fusk börjar och inte uppmärksammas tillräckligt, enligt hennes åsikt.
Så ser det ut i landet
En gång om året sammanställer Högskoleverket disciplinnämndernas beslut vid samtliga lärosäten. Förra året blev totalt 441 studenter avstängda eller varnade. Av dessa gjorde sig 261 skyldiga till plagiat, 73 använde sig av fusklappar eller andra otillåtna hjälpmedel, 59 fälldes för otillåtet samarbete, 12 störde undervisningen, 7 ändrade sina tentamenspoäng och 3 studenter fälldes för sexuella trakasserier.
Jämfört med året innan ökade disciplinärendena med 13 procent. Antalet ärenden som leder till avstängningar ökade med 13 procent, medan antalet varningar ökade med 11 procent. I de fall som leder till avstängningar, stängs studenten vanligtvis av från undervisningen i mellan sex veckor och två månader.
Kanske mer observanta
- Det är viktigt att komma ihåg att det bara är någon promille av studenterna som fuskar. Dessutom kan man inte entydigt förklara disciplinärendenas ökning med att studenter fuskar mer än tidigare. Det kan lika gärna handla om en större medvetenhet från lärosätenas sida som lett till att anmälningarna ökat, säger Sigbrit Franke, chef för Högskoleverket.
Mellan lärosätena finns det stora skillnader i antalet studenter som får disciplinär åtgärd. Det handlar naturligtvis om storleken på lärosätet, ju fler studenter desto fler anmälningar. Men det handlar förmodligen också om att vissa lärosäten har skärpt uppmärksamheten kring fusk.