Film, konst och bild under luppen
2007-05-04Högskoleverket har granskat landets utbildningar i film-, konst-, musik- och teatervetenskap. Filmvetenskapen vid Karlstads universitet får beröm för sin profilering mot experimentfilm och den tydliga kopplingen mellan teori och praktik. Konst- och bildvetenskapen har ett väl utvecklat samarbete med både lärarutbildningen och ingenjörsprogrammet i Innovation och design vilket är positivt.
Vid Karlstads universitet bedrivs undervisning och forskning i ämnena filmvetenskap samt konst- och bildvetenskap.
-Vi får beröm för att våra lärare inom både filmvetenskapen och konst- och bildvetenskap har förhållandevis gott om forskningsresurser. Detta har bland annat möjliggjorts genom universitetets satsning på ett flervetenskapligt forskningsprojekt om minnesgestaltning. Vi uppmanas att organisera samarbeten bättre och det är vi i färd med, säger Cristina Grenholm, professor och dekan vid Estetisk-filosofiska fakulteten dit båda ämnena hör .
- De humanistiska ämnenas framtid måste värnas, säger hon.
Filmvetenskap i Karlstad
Antalet sökande till universitetets kurser inom filmvetenskap har minskat de senaste åren. När utvärderingen gjordes var dock antalet sökande fortfarande högre än antalet platser. Högskoleverket ger ämnet beröm och menar att den profil man arbetat fram stärker ämnet.
- Profileringen mot experimentfilm är vi ensamma om i Sverige, säger John Sundholm, universitetslektor i filmvetenskap vid Karlstads universitet.
Under ett antal år har ämnet arrangerat en årlig internationell experimentfilmskonferens i Karlstad och verket föreslår att studenternas deltagande i konferensen ska öka. Tyvärr har det hårda ekonomiska läget lett till att årets konferens ställts in.
Högskoleverket anser också att kopplingen mellan praktiska och teoretiska moment i kurserna är positiv, liksom det faktum att lärarnas forskning ger genomslag i undervisningen. Verket efterlyser ett fortsatt utvecklingsarbete med arbetslivet och tycker att ämnet bör försöka öka studenternas intresse för utlandsstudier.
-Det är roligt att vi är ett av tre lärosäten som får väl godkänt, men det är oroande att vi tappat så många studenter 06-07. Vi befinner oss därför i samma orimliga sits som all humaniora. Trots vår lokala litenhet utgör vi enligt Högskoleverket en medelstor grundutbildningsmiljö i Sverige med forskning och utbildning på hög nivå. Bilden av forskningsförutsättningarna är nog aningen rosig. Vi är i huvudsak helt beroende av extern finansiering. Det vi måste bli bättre på är att utveckla de regionala kontakterna, arbetsmarknadskopplingen och att uppmuntra studenternas mobilitet, säger John Sundholm.
Konst- och bildvetenskap i Karlstad
Ämnet konst- och bildvetenskap vid Karlstads universitet är endast tre år gammalt. Ämnena konstvetenskap och bild slogs samman år 2004 för att utnyttja resurserna bättre. Ämnet ges som fristående kurser och ingår i tre av universitetets utbildningsprogram: lärarutbildningen, ingenjörsutbildningen samt kulturvetarprogrammet.
Högskoleverket ger ämnet beröm för att ha goda och varierande undervisningsformer, där exkursioner är en viktig del.
- Det är roligt att studenterna uppskattat detta, säger Eva Zetterman, universitetslektor i konst- och bildvetenskap vid Karlstads universitet. Positivt vore även om studenterna kunde få ett resebidrag och inte behöva stå för hela kostnaden själva.
Högskoleverket saknar dock en tydlig målsättning och strategi för samarbetet mellan de tidigare två ämnena.
- Det här är något som vi redan tagit itu med. Vi håller på med ett spännande omstruktureringsarbete vilket bland annat innebär att vi kommer att arbeta med ett breddat bildbegrepp, säger Eva Zetterman. Det innebär att vårt undersökningsmaterial inte bara utgörs av konstbilder, utan även populärkulturella, massmediala och instrumentella bilder. Vi har även arbetat om kursstrukturen på A-nivå så att fler av A-kurserna ger behörig till B-kursen, som från och med i höst är tematiskt upplagd.
Sverige behöver en humanistisk kraftsamling
Filmvetenskap erbjuds vid nio lärosäten i landet. Konst- och bildvetenskap erbjuds vid elva lärosäten i landet. Högskoleverkets slutsats är att många av utbildningarna är små och har få studenter samt att lärosätena har för små resurser för att kunna upprätthålla kvalitén i utbildningarna.
- Det behövs en humanistisk kraftsamling i Sverige. Det behövs ökade resurser till utbildningarna och forskningen. I det nuvarande resurstilldelningssystemet har de humanistiska utbildningarna otillräcklig resurstilldelning per student, säger Sigbrit Franke, universitetskansler och chef för Högskoleverket.