Festligt när Handelshögskolan lanserades
2009-03-27Igår lanserade Karlstads universitet ett nytt varumärke för ekonomutbildningarna: Handelshögskolan vid Karlstads universitet. Och utmärkande drag för den nya handelshögskolan är fokus på anställningsbarhet, internationalisering och tjänsteekonomi.
Tal av rektor, vackra blommor och en rejäl skylt där nya varumärket Handelshögskolan vid Karlstads universitet skrapades fram. Lanseringen igår eftermiddag blev en festlig tillställning, där allvar och skratt blandades.
- Beslutet att lansera Handelshögskolan vid Karlstads universitet är ett strategiskt viktigt beslut för universitetet och regionen. Det ger ett tydligare erbjudande till våra studenter och jag är övertygad om att utbildningarna med sitt nya innehåll och höga kvalitet kommer att motsvara förväntningarna, Jag önskar nya Handelshögskolan varmt lycka till, sa rektor Kerstin Norén.
Förändrat innehåll i utbildningarna
Bland gästerna fanns studenter, lärare, representanter från näringslivet och organisationer samt universitetsledningen. Och under en timme i Lagerlöfsalen beskrevs innehållet i Handelshögskolans koncept, med moderator Maria Stenberg som guide.
- Ja, det är ju inte så enkelt som att bara sätta upp en ny skylt, sa Peter Mangusson, projektledare. Det vi vill med vår nya handelshögskola är att ge studenterna både gedigen kunskap och förmågan att använda den. Traditionellt sett är universitet och högskolor bra på den första delen, att ge bra teoretisk kunskap. Men på Handelshögskolan i Karlstad vill vi att studenterna när de kommer ut i arbetslivet också ska kunna använda kunskaperna. Det handlar om träning i vad vi kallar professional skills. Många pratar om det, men vi ska göra något åt det!
Tjänsteekonomi och internationalisering
Internationalisering är också något som lyfts fram tydligare i nya handelshögskolan, i utbildning på såväl grundnivå som avancerad nivå. Kopplingen till CTF- Centrum för tjänsteforskning är tydlig.
- Vi vill ge studenterna ett annat synsätt. Det handlar om att se vad en produkt gör - inte vad den är. Vad är det som gör att en kund blir nöjd, lojal och lönsam? Det är bland annat det som vår forskning handlar om och som vi vill förmedla till studenterna, sa Bo Edvardsson, professor i företagsekonomi och vetenskaplig föreståndare för CTF.
Företagen vill samverka mer
Frida Johansson, projektledare vid Handelskammaren i Värmland, Marianne Widström, kontorschef på Grant Thornton i Karlstad och Åsa Göransson, försäljningschef på Ikea i Karlstad samtalade om första jobbet, karriär, kontakter under studietiden och hur personliga egenskaper blir allt viktigare när relevant utbildning är en självklarhet.
- De mötesplatser som erbjuds under utbildningen är jätteviktiga att ta vara på, för de ger möjlighet att bygga relationer med framtida arbetsgivare. För oss som företag är det ett viktigt tillfälle att presentera oss och berätta om hur det är att jobba för oss och vilken typ av kompetens vi letar efter, sa Marianne Widström.
Handelskammaren i Värmland har nyligen gjort en mätning som visare att mer än 90% av företagen som svarade på enkäten vill samarbeta mer med universitetet. Frågan är ofta hur.
- Här ligger nya handelshögskolan helt rätt med bra och konkreta idéer, konstaterade Frida Johansson.
Studenterna Elin Åslund och Felix Frenzel var nöjda med nya satsningen. Feliz Frenzel kommer från Tyskland och tycker att den främsta skillnaderna är de mindre grupperna som ger en bättre kontakt med både andra studenter och lärarna.
- Här törs jag som student fråga och diskutera. Det ger en bättre kvalitet. Och så blir man väldigt bra bemött av lärarna och alla andra som ger oss studenter service och stöd.
Lanseringen avslutades med mingel, bubbel och snittar i hus 11, där nya skyltar kommit på plats: Karlstad Business School, Handelshögskolan vid Karlstads universitet.
De program som från starten kommer att ingå i Handelshögskolan är Ekonomi, Fastighetsekonomi, Matematikekonomi, Turism samt IT-design med inriktning affärssystem och ekonomi. På avancerad nivå finns sex program, varav fyra helt nya inom företagsekonomi.









