Federico Artusi återvänder till Handelshögskolan
2022-01-262019 var Federico Artusi knuten till Handelshögskolan för att arbeta med sin doktorsavhandling. Nu är han tillbaka för att undervisa.
När stora företag vill genomföra märkbara förändringar i hur de uppfattas behövs en stor arbetsinsats. Det förändringsarbetet intresserar Federico Artusi.
- Min nuvarande forskning rör sig i det fältet. Ett exempel är när McDonald´s ville få en mer hållbar framtoning. De ändrade färgerna i logotypen till gul och grön, inredningen blev mindre plastig och lutade mer åt trä och bruna färger. Men det räckte inte för att övertyga kunderna. Deras uppfattning var fortfarande traditionell – McDonald´s var fortfarande ett ohälsosamt företag som inte framstod som speciellt hållbart. Jag är intresserad av hur företag till fullo kan förverkliga en innovation som förändrar deras produkter/tjänsters betydelse genom kommunikation och även produkt/tjänstegenskaper.
Federico Artusi har en dubbel masterexamen inom management engineering and product service system design från universitetet Politecnico di Milano och kommer främst att undervisa kurser i innovation och service management vid Handelshögskolan.