Fadderprojektet utvecklar lärarstudenter
2007-10-25Vad är en bra lärare? Stor tyngd läggs på goda ämneskunskaper. Men de psykosociala kunskaperna glöms lätt bort. Lärarstudenter vid Karlstads universitet kan i kursen Mötet som utvecklar få ett komplement som de vanliga studierna inte kan ge.
- I år är det 20 studenter som kommer att paras ihop med barn från Kronoparkens skolområde. En av universitetets uppgifter är att samverka med omvärlden. Då får vi inte glömma bort universitetets närområde. Fadderprojektet är ett exempel. Här har vi stora världen alldeles utanför. Och att som fadder få ta del av barns tankar och funderingar ger kunskaper som är ett ypperligt komplement till både teorin och den verksamhetsförlagda utbildningen, VFU:n, säger Gerhard Fellsman, universitetsadjunkt i samhällskunskap, och ansvarig för kursen. Jag tror också att den sociala kompetensen kan utvecklas genom personliga möten. Det är viktigt i den komplexa lärprocessen. För kan du inte ha en dialog med dina elever, hur ska du då kunna lära dem något?
Per Svalmark och Anna Sundkvist som avslutade kursen i våras håller med.
- Att kunna kommunicera och skapa goda relationer är nödvändigt för att skapa ett bra inlärningsklimat. Här fick jag träffa ett barn utanför skolan. Meningen med kursen är inte att vara en extralärare. Allt fokus låg på mötet. Jag fick en ökad förståelse för att levnadsvillkor och bakgrund kan speglas i klassrummet. Och till min stora förtret insåg jag att jag faktiskt hade förutfattade meningar. Nu har jag blivit mer uppmärksam på mina egna värderingar, säger Anna Sundkvist.
- Jag tog också saker för givet och förutsatte för mycket. Jag kommer till exempel ihåg när jag och mitt fadderbarn skulle gå på bio, jag utgick från att han kunde få pengar till det. Så var det inte, säger Per Svalmark. Det står även som kriterier i läroplanerna och skollagen att man ska kunna möta elever utifrån olika förutsättningar.
Populärt bland barnen
Fadderprojektet är nu inne på sitt femte år. Och ryktet har spritt sig bland barnen: Att ha en alldeles egen fadder är inte så dumt.
- Ansökningarna bland eleverna har stigit, berättar Birgitta Lindbratt, lärare på Kronoparksskolan. Förra året hade vi 70 ansökningar och då hade vi ändå begränsat oss till årskurs två till fem. Det är väldigt synd att behöva neka så många. Många barn behöver en vuxenkontakt utanför familjen. Det behöver inte innebära att det är en familj med stora problem. Det är viktigt att komma ihåg. Jag hade till exempel en liten kille där allt oftast var bra. Men just under en period när det var jobbigt hemma, var det här perfekt för honom.
För att få en grund att stå på kommer lärarstudenterna att förberedas med ett antal föreläsningar, främst på temat mångfald och dialog. Sedan är det tänkt att de ska träffa barnen cirka två timmar i veckan. Vad de gör under denna tid är valfritt. Det behöver inte vara några storslagna aktiviteter. Oftast räcker det bra med att bara vara.
Förebilden till kursen är mentorsprojektet Näktergalen i Malmö. Ett projekt som startades 1997 som ett samarbete mellan lärarutbildningen och två mångkulturella grundskolor i Malmö stad.